Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Simulaatio-opetus opiskelijoiden näkökulmasta

Ranne, Iida (2017)

 
Avaa tiedosto
Ranne_Iida.pdf (1.172Mt)
Lataukset: 


Ranne, Iida
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415704
Tiivistelmä
Simulaatio-opetus on yleistynyt sekä ammattikorkeakoulujen hoitotyön koulutuksessa että sairaaloissa. Simulaatioharjoituksissa on mahdollista luoda oppimistilanteita, jotka ovat hyvin todenmukaisia ja samalla myös turvallisia. Harjoittelun myötä kehittyvät kädentaidot, yhteistyö- ja kommunikointitaidot. Edellä mainittujen lisäksi varmuus oikeiden potilaiden kohtaamiseen ja hoitamiseen lisääntyy. Simulaatio-opetus ei kuitenkaan koskaan täysin korvaa harjoittelua todellisessa hoitoympäristössä, mutta se lisää potilasturvallisuutta käytännön hoitotilanteissa.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun 3.-lukuvuoden hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia simulaatio-opetuksesta. Opinnäytetyön tilaajana oli Satakunnan ammattikorkeakoulu.

Tutkimuksessa aineisto on kerätty simulaatioharjoituksiin osallistuneilta opiskelijoilta (N=60) keväällä 2017. Saatu aineisto analysoitiin Excel -ohjelmaa käyttäen. Tulosten esittämisessä on käytetty prosentteja ja frekvenssilukuja. Kysely tehtiin Webropol –sovelluksella. Kyselyssä oli Likertin-asteikollisia väittämiä.

Opiskelijoiden mielestä simulaatioharjoitukset ovat hyödyllisiä oppimisen kannalta ja he ovat saaneet simulaatioharjoituksen aikana uutta tietoa, mutta simulaatio-opetusta toivottaisiin lisää. Opiskelijat kokivat, että simulaatioharjoitukset tukevat hoitotyön harjoitteluita. Opiskelijat olivat sitä mieltä, että eivät ole saaneet lisävarmuutta lääkehoidon toteuttamiseen simulaatio-opetuksessa. Ennen simulaatio-opetustilannetta saatava ohjaus ei ole ollut täysin riittävää, sillä vastaukset keskittyivät asteikon puoleen väliin. Ohjaajilta saatu palaute simulaatiotilanteista on ollut jokseenkin riittävää. Jälkipuinti on ollut hyödyllistä ja se on tukenut ammatillista oppimista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste