Tukitoiminnan perusteet rallissa : Opas harrastuksen tukitoimintaan
Lehmussaari, Vesa (2010)
Lehmussaari, Vesa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047712
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia mitä asioita sponsorointisopimus rallissa vaatii kummaltakin sopimusosapuolelta. Työn on tarkoitus selventää mitä sponsori odottaa sponsorointisopimukselta ja mitä sponsoroitavan on otettava huomioon jotta saa sponsorointisopimuksen yrityksen kanssa.
Työstä tehtiin peruspaketti sponsorointisopimuksen luomisesta sekä ohjeet joilla luodaan syvempi merkitys sponsorin ja sponsoroitavan välille ja selvennetään pelisääntöjä tukemisen kentällä. Opas rakentui haastattelun ja kirjallisuuden pohjalta ja se sisältää ohjeistuksen tukijan valintaprosessista.
Sponsorointiyhteistyö rallimaailmassa on muuttunut huomattavasti niistä kultaisista ajoista jolloin kilpailuihin sai osallistua omalla siviiliautolla. Nykyään kilpailukalusto ja turvavarusteet ovat kehittyneet siihen tasoon että ulkopuolista rahoitusta tarvitaan vaikka lajia harrastettaisiin vain kansallisella tasolla.
Tukea antavien yritysten ja yksityishenkilöiden vaatimustaso on noussut huomattavasti ajasta jolloin rahalle annettiin vastinetta vain näkyvyydellä kilpailun aikana. Nykyään suurin osa näkyvyydestä tulee edelleen kilpailutilanteissa mutta yritysmaailmasta tuttu termi PR on myös tullut yhdeksi osaksi sponsorointia. Ulkoista tiedottamista voidaan tehdä sponsoroimalla jotain yrityksen ajatusmaailmaan ja imagoon sopivaa rallikuljettajaa joka tuottaa positiivista kuvaa yrityksestä.
Työstä tehtiin peruspaketti sponsorointisopimuksen luomisesta sekä ohjeet joilla luodaan syvempi merkitys sponsorin ja sponsoroitavan välille ja selvennetään pelisääntöjä tukemisen kentällä. Opas rakentui haastattelun ja kirjallisuuden pohjalta ja se sisältää ohjeistuksen tukijan valintaprosessista.
Sponsorointiyhteistyö rallimaailmassa on muuttunut huomattavasti niistä kultaisista ajoista jolloin kilpailuihin sai osallistua omalla siviiliautolla. Nykyään kilpailukalusto ja turvavarusteet ovat kehittyneet siihen tasoon että ulkopuolista rahoitusta tarvitaan vaikka lajia harrastettaisiin vain kansallisella tasolla.
Tukea antavien yritysten ja yksityishenkilöiden vaatimustaso on noussut huomattavasti ajasta jolloin rahalle annettiin vastinetta vain näkyvyydellä kilpailun aikana. Nykyään suurin osa näkyvyydestä tulee edelleen kilpailutilanteissa mutta yritysmaailmasta tuttu termi PR on myös tullut yhdeksi osaksi sponsorointia. Ulkoista tiedottamista voidaan tehdä sponsoroimalla jotain yrityksen ajatusmaailmaan ja imagoon sopivaa rallikuljettajaa joka tuottaa positiivista kuvaa yrityksestä.