Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palveluohjauspolkua kehittämässä : Ensiaskeleet Saarikan palveluohjaustoiminnan Lean-matkalla

Hämäläinen, Taina (2017)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Taina.pdf (3.574Mt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100715827
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämishanke, jonka toimeksiantaja oli perusturvaliikelaitos Saarikka sekä yhteistyökumppani Keski-Suomen SOTE 2020 -hanke. Työn tarkoituksena oli palveluohjauksen asiakaslähtöinen kehittäminen. Tavoitteena oli jatkokehittää Saarikan palveluohjausmallia peilaten sitä Lean-ajatteluun ja tuottaa tietoa Lean-menetelmien soveltuvuudesta palveluohjaustyöhön ja sen kehittämiseen.

Kehittämishankkeen työtapana käytettiin osallistavaa ryhmätyöskentelyä. Toteutusta varten nimettiin työryhmä sekä ohjausryhmä. Kehittämismenetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä hyödyntäen valittuja Lean-työkaluja.

Lean-menetelmien käyttäminen osoittautui onnistuneeksi ja hedelmälliseksi tavaksi edistää yhteistyö- ja toimintakäytäntöjä erityisesti työyhteisöjen rajapinnoilla. Työn tuloksena syntyi asiakaslähtöisempi toimintamalli, palveluohjauspolku, kotihoidon palveluja tarvitseville asiakkaille Saarikassa. Lisäksi valmistui mm. ehdotus työnjaon selkiyttämisestä toimijoiden välillä. Haasteeksi muodostui uusien toimintamallien juurruttaminen käytäntöön. Keski-Suomen SOTE 2020 -hankkeelle laadittu loppuraportti sekä PowerPoint -esitys ovat hyödynnettävissä Lean-kehittämisen aloittamisessa myös muissa sote-organisaatiossa.

Kohdeorganisaatiolle suositellaan kehittämistyön jatkamista nykyisten toimintamallien hiomisella asiakaslähtöisemmiksi, koska sote-uudistukseen liittyvät rakenteelliset muutokset ovat Saarikassa jo osin käytössä olevia toimintatapoja. Asiakaslähtöisyys voidaan nähdä keskeisenä menestystekijänä tulevissa sote-palveluissa ja asiakaslähtöisen palveluohjauksen ja neuvonnan merkitys tulee korostumaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste