Analyzing the Italian Market for Business Design Services
Gadd, Liisa (2017)
Gadd, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315671
Tiivistelmä
Palvelut kasvavat entistä vahvemmin globaaliksi liiketoiminnaksi. Osaamisintensiiviset liike-elämän palvelut ovat yksi kaikkein kansainvälisimmistä palvelusektoreista. Tämän työn toimeksiantajayritys toimii johdon konsultointialalla ja tarjoaa bisnesmuotoilupalveluita. Yritys tavoittelee kansainvälistymistä.
Tavoitteena oli analysoida Italian markkina-alueen potentiaalisuutta bisnesmuotoilupalveluille. Teoriaosio käsitteli osaamisintensiivisten liike-elämän palveluiden kansainvälistymistä ja ulkomaisten markkina-alueiden analysoimista. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin PEST-analyysiä ja Porterin viiden kilpailuvoiman mallia. Empiirisessä tutkimuksessa oli laadullinen tutkimusote. Tiedonkeruu alkoi keräämällä aiheeseen liittyvää sekundääristä tietoa. Primääristä tietoa kerättiin puoli-strukturoitujen haastatteluiden avulla haastattelemalla neljää asiantuntijaa, joilla on kokemusta Italian markkina-alueella toimimisesta ja markkinoille menosta.
Tutkimustulokset osoittivat, että muotoiluajatteluun perustuva moderni ja erilaistunut palvelutarjonta yhdistettynä suomalaisen taustan vahvuuksiin, voisivat mahdollistaa yritykselle oman paikan ja asiakaskunnan Italian markkinoilla, vaikka suosio Italiassa vaatii kovaa työtä tiukan kilpailutilanteen ja monimutkaisen makrotaloudellisen toimintaympäristön keskellä.
Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä erityisesti osaamisintensiivisten liike-elämän palveluiden sektorilla toimiville yritysjohtajille, jotka ovat kiinnostuneita Italian markkinasta. Jatkotutkimukseksi ehdotettiin eri eurooppalaisten markkina-alueiden potentiaalisuuden vertailemista bisnesmuotoilupalveluille. Jatkotutkimus voisi myös keskittyä syvälliseen kilpailija-analyysiin ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeiden selvittämiseen.
Tavoitteena oli analysoida Italian markkina-alueen potentiaalisuutta bisnesmuotoilupalveluille. Teoriaosio käsitteli osaamisintensiivisten liike-elämän palveluiden kansainvälistymistä ja ulkomaisten markkina-alueiden analysoimista. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin PEST-analyysiä ja Porterin viiden kilpailuvoiman mallia. Empiirisessä tutkimuksessa oli laadullinen tutkimusote. Tiedonkeruu alkoi keräämällä aiheeseen liittyvää sekundääristä tietoa. Primääristä tietoa kerättiin puoli-strukturoitujen haastatteluiden avulla haastattelemalla neljää asiantuntijaa, joilla on kokemusta Italian markkina-alueella toimimisesta ja markkinoille menosta.
Tutkimustulokset osoittivat, että muotoiluajatteluun perustuva moderni ja erilaistunut palvelutarjonta yhdistettynä suomalaisen taustan vahvuuksiin, voisivat mahdollistaa yritykselle oman paikan ja asiakaskunnan Italian markkinoilla, vaikka suosio Italiassa vaatii kovaa työtä tiukan kilpailutilanteen ja monimutkaisen makrotaloudellisen toimintaympäristön keskellä.
Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä erityisesti osaamisintensiivisten liike-elämän palveluiden sektorilla toimiville yritysjohtajille, jotka ovat kiinnostuneita Italian markkinasta. Jatkotutkimukseksi ehdotettiin eri eurooppalaisten markkina-alueiden potentiaalisuuden vertailemista bisnesmuotoilupalveluille. Jatkotutkimus voisi myös keskittyä syvälliseen kilpailija-analyysiin ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeiden selvittämiseen.