Digitaalisten menetelmien kehittäminen gerontologisen hoitotyön simulaatio-opetuksen tueksi
Sirkiä, Annina; Tuominen, Martti (2017)
Sirkiä, Annina
Tuominen, Martti
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101716101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101716101
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli digitaalisten menetelmien kehittäminen gerontologisen hoitotyön opetukseen. Tarkoituksena oli tuottaa Satakunnan ammattikorkeakoululle laadukasta digitaalista opetusmateriaalia. Tavoitteena oli parantaa opiskelijoiden valmiuksia suorittaa MMSE- testi ja fyysisen toimintakyvyn mittaaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin projektiluonteisena. Työ koostuu teoria osuudesta, jossa käsitellään työn keskeisiä käsitteitä, opinnäytetyön suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Lisäksi kuvattiin kaksi opetusvideota, joiden aiheina olivat MMSE-testi ja RAVA-mittari ikäihmisen toimintakyvyn arvioinnissa.
Opetusvideot arvioitiin sekä hoitotyön opettajan sekä hoitotyön opiskelijoiden toimesta. Saadun palautteen mukaan videot koettiin laadukkaina ja opettavaisina. Arvioinnin avulla opetusvideoihin tehtiin tarvittavat muutokset.
Videot tulevat Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatiokäsikirjaan hoitotyön opiskelijoiden käyttöön. Videoita voi näin hyödyntää gerontologisen hoitotyön opetuksen tukena, jolloin opiskelijoiden tietoisuus eri arviointimittareiden käytöstä ikäihmisten parissa kasvaa.
Opinnäytetyö toteutettiin projektiluonteisena. Työ koostuu teoria osuudesta, jossa käsitellään työn keskeisiä käsitteitä, opinnäytetyön suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Lisäksi kuvattiin kaksi opetusvideota, joiden aiheina olivat MMSE-testi ja RAVA-mittari ikäihmisen toimintakyvyn arvioinnissa.
Opetusvideot arvioitiin sekä hoitotyön opettajan sekä hoitotyön opiskelijoiden toimesta. Saadun palautteen mukaan videot koettiin laadukkaina ja opettavaisina. Arvioinnin avulla opetusvideoihin tehtiin tarvittavat muutokset.
Videot tulevat Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatiokäsikirjaan hoitotyön opiskelijoiden käyttöön. Videoita voi näin hyödyntää gerontologisen hoitotyön opetuksen tukena, jolloin opiskelijoiden tietoisuus eri arviointimittareiden käytöstä ikäihmisten parissa kasvaa.