Osallisuutta saduttamalla : Lasten osallisuuden toteutumisen tarkastelua sadutustoimintaprosessissa
Honkanen, Heli (2017)
Honkanen, Heli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316218
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli lasten osallisuuden toteutumista sadutustoimintaprosessin yhteydessä. Työn tarkoituksena oli tuottaa sadutustoimintaprosessi Pirkanmaalla sijaitsevaan yksityiseen päiväkotiin, jossa lapset osallistuivat toiminnan suunnittelusta lähtien päättyen sen arviointiin. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sadutusta lasten osallisuutta tukevana menetelmänä.
Opinnäytetyössä osallisuuden käsite perustui Leena Turjan (2011) malliin lasten osallisuuden moniulotteisuudesta. Tietoa etsittiin myös sadutuksesta, jonka avulla toiminnan toteutus toteutettiin. Sadutustoimintaprosessi koostui viidestä toimintakerrasta. Ne pitivät sisällään toiminnan pohjustuksen,sadutuskerrat, arvioinnit ja satujen esittelytilaisuuden. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja lasten haastatteluilla. Opinnäytetyö oli toimintatutkimus ja aineisto analysoitiin käyttämällä teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset jaettiin Turjan mallin mukaisesti osallisuuden kolmen ulottuvuuden, osallisuuden perusedellytysten, osallisuuden tunnetason ja toimintaprosessin perusteella. Tutkimustulosten perusteella osallisuuden moniulotteisuus toteutui toimintaprosessin kulussa monipuolisesti. Erityisesti se toteutui lasten kuulluksi tulemisella, aloitteiden tekemisellä ja yhteistoimintana. Haastatteluiden perusteella lapset olivat kokeneet osallisuutta. Tuloksista kävi myös ilmi, että sadutus menetelmänä tukee lasten osallisuutta laajasti.
Opinnäytetyössä osallisuuden käsite perustui Leena Turjan (2011) malliin lasten osallisuuden moniulotteisuudesta. Tietoa etsittiin myös sadutuksesta, jonka avulla toiminnan toteutus toteutettiin. Sadutustoimintaprosessi koostui viidestä toimintakerrasta. Ne pitivät sisällään toiminnan pohjustuksen,sadutuskerrat, arvioinnit ja satujen esittelytilaisuuden. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja lasten haastatteluilla. Opinnäytetyö oli toimintatutkimus ja aineisto analysoitiin käyttämällä teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset jaettiin Turjan mallin mukaisesti osallisuuden kolmen ulottuvuuden, osallisuuden perusedellytysten, osallisuuden tunnetason ja toimintaprosessin perusteella. Tutkimustulosten perusteella osallisuuden moniulotteisuus toteutui toimintaprosessin kulussa monipuolisesti. Erityisesti se toteutui lasten kuulluksi tulemisella, aloitteiden tekemisellä ja yhteistoimintana. Haastatteluiden perusteella lapset olivat kokeneet osallisuutta. Tuloksista kävi myös ilmi, että sadutus menetelmänä tukee lasten osallisuutta laajasti.