Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Osallisuutta saduttamalla : Lasten osallisuuden toteutumisen tarkastelua sadutustoimintaprosessissa

Honkanen, Heli (2017)

Avaa tiedosto
Honkanen_Heli.pdf (1.128Mt)
Lataukset: 


Honkanen, Heli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316218
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli lasten osallisuuden toteutumista sadutustoimintaprosessin yhteydessä. Työn tarkoituksena oli tuottaa sadutustoimintaprosessi Pirkanmaalla sijaitsevaan yksityiseen päiväkotiin, jossa lapset osallistuivat toiminnan suunnittelusta lähtien päättyen sen arviointiin. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sadutusta lasten osallisuutta tukevana menetelmänä.

Opinnäytetyössä osallisuuden käsite perustui Leena Turjan (2011) malliin lasten osallisuuden moniulotteisuudesta. Tietoa etsittiin myös sadutuksesta, jonka avulla toiminnan toteutus toteutettiin. Sadutustoimintaprosessi koostui viidestä toimintakerrasta. Ne pitivät sisällään toiminnan pohjustuksen,sadutuskerrat, arvioinnit ja satujen esittelytilaisuuden. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja lasten haastatteluilla. Opinnäytetyö oli toimintatutkimus ja aineisto analysoitiin käyttämällä teemoittelua.

Tutkimuksen tulokset jaettiin Turjan mallin mukaisesti osallisuuden kolmen ulottuvuuden, osallisuuden perusedellytysten, osallisuuden tunnetason ja toimintaprosessin perusteella. Tutkimustulosten perusteella osallisuuden moniulotteisuus toteutui toimintaprosessin kulussa monipuolisesti. Erityisesti se toteutui lasten kuulluksi tulemisella, aloitteiden tekemisellä ja yhteistoimintana. Haastatteluiden perusteella lapset olivat kokeneet osallisuutta. Tuloksista kävi myös ilmi, että sadutus menetelmänä tukee lasten osallisuutta laajasti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste