HUOLTAJIEN JA VARHAISKASVATUSHENKILÖSTÖN YHTEISTYÖ : Huoltajien kokemuksia yhteistyöstä varhaiskasvatushenkilöstön kanssa
Tilvis-Juola, Piia (2017)
Tilvis-Juola, Piia
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816158
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan kaupungin kahdessa päiväkodissa. Päiväkodit tarjoavat varhaiskasvatusta ja esiopetusta 3–6-vuotiaille lapsille. Kaupunki, jossa tutkimus tehtiin, pysyy tutkimuksessa anonyymina.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajien kokemuksia heidän ja varhaiskasvatushenkilöstön yhteistyöstä. Tavoitteena oli saada tietoa, jota varhaiskasvatushenkilöstö pystyisi hyödyntämään omassa työssään jatkossa.
Työn teoreettinen osuus koostuu muun muassa uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista ja varhaiskasvatuslaista sekä huoltajien ja varhaiskasvatushenkilöstön yhteistyötä käsittelevästä kirjallisuu- desta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä kymmentä huoltajaa, joiden yksi tai useampi lapsi oli varhaiskasvatuksessa haastatteluiden ajankohtana. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin myöhemmin aineiston analysointia varten. Haastateltavien huoltajien joukossa oli sekä naisia ja miehiä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että huoltajat ovat suurimmalta osin tyytyväisiä heidän ja varhaiskasvatushenkilöstön yhteistyöhön. Huoltajat kokevat yhteistyön heidän ja henkilökunnan välillä avoimena ja luottamuksellisena. Kehittämiskohteina tuloksien perusteella voidaan nähdä lapsen hakutilanteessa käytävä varhaiskasvattajan ja huoltajan keskustelu lapsen päivästä, joka voisi olla henkilökohtaisempi ja sisältää tarkempaa tietoa siitä, kuinka lapsi on päivän aikana tapahtuneet asiat kokenut varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajien kokemuksia heidän ja varhaiskasvatushenkilöstön yhteistyöstä. Tavoitteena oli saada tietoa, jota varhaiskasvatushenkilöstö pystyisi hyödyntämään omassa työssään jatkossa.
Työn teoreettinen osuus koostuu muun muassa uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista ja varhaiskasvatuslaista sekä huoltajien ja varhaiskasvatushenkilöstön yhteistyötä käsittelevästä kirjallisuu- desta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä kymmentä huoltajaa, joiden yksi tai useampi lapsi oli varhaiskasvatuksessa haastatteluiden ajankohtana. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin myöhemmin aineiston analysointia varten. Haastateltavien huoltajien joukossa oli sekä naisia ja miehiä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että huoltajat ovat suurimmalta osin tyytyväisiä heidän ja varhaiskasvatushenkilöstön yhteistyöhön. Huoltajat kokevat yhteistyön heidän ja henkilökunnan välillä avoimena ja luottamuksellisena. Kehittämiskohteina tuloksien perusteella voidaan nähdä lapsen hakutilanteessa käytävä varhaiskasvattajan ja huoltajan keskustelu lapsen päivästä, joka voisi olla henkilökohtaisempi ja sisältää tarkempaa tietoa siitä, kuinka lapsi on päivän aikana tapahtuneet asiat kokenut varhaiskasvatuksessa.