Kiertotalouden opettaminen : Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristö
Virta, Marketta (2017)
Virta, Marketta
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102416264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102416264
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten kiertotaloutta opitaan ja opetetaan parhaiten ja miten projektioppimisympäristö tukee ajattelutavan muutosta. Käytännön osuudessa tarkastellaan Turun ammattikorkeakoulun Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristöä nykymuodossaan ja esitellään kehitysehdotuksia projektioppimisympäristön toimintaan.
Opinnäytetyö tehdään Turun ammattikorkeakoulun Resurssitehokas liiketoiminta -tutkimusryhmälle, joka järjestää muun muassa kiertotalousopetusta Turun ammattikorkeakoulussa. Kiertotalous eroaa normaalista lineaarisesta talousmallista, sillä jätettä ei synny, kun se minimoidaan jo tuotteiden suunnittelussa. Kiertotaloudessa raaka-aineet kiertävät suljetussa kierrossa ja jäte on arvokasta materiaalia uusien tuotteiden valmistuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee kiertotalouden käsitettä ja lyhyesti ongelmalähtöisen oppimisen teoriaa. Empiriaosuudessa analysoidaan kirjallisuuskatsauksen avulla kiertotalouden opettamista ja esitellään Resurssitehokas liiketoiminta -tutkimusryhmän vetäjän haastattelun perusteella Kiertotalous 2.0.
Kiertotalouteen liittyy monialaisuus, jaettu asiantuntijuus ja systeemiajattelu, jotka on otettava huomioon myös opetuksessa. Kiertotalouden ajatusmalli on helppo opettaa metaforien ja tarinoiden kautta. Ongelmalähtöinen oppiminen on merkittävässä asemassa, kun halutaan valmistaa opiskelijoita työelämän ja globaalin maailman jatkuviin muutoksiin.
Opinnäytetyössä annetaan kehitysehdotuksia Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristön toiminnalle. Esimerkiksi oppimisympäristön brändääminen opiskelijoiden työpaikaksi ja voimakas viestiminen houkuttelevat toimintaan mukaan eri alojen opiskelijoita, mikä tukee monialaisuutta ja jaettua asiantuntijuutta.
Opinnäytetyö tehdään Turun ammattikorkeakoulun Resurssitehokas liiketoiminta -tutkimusryhmälle, joka järjestää muun muassa kiertotalousopetusta Turun ammattikorkeakoulussa. Kiertotalous eroaa normaalista lineaarisesta talousmallista, sillä jätettä ei synny, kun se minimoidaan jo tuotteiden suunnittelussa. Kiertotaloudessa raaka-aineet kiertävät suljetussa kierrossa ja jäte on arvokasta materiaalia uusien tuotteiden valmistuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee kiertotalouden käsitettä ja lyhyesti ongelmalähtöisen oppimisen teoriaa. Empiriaosuudessa analysoidaan kirjallisuuskatsauksen avulla kiertotalouden opettamista ja esitellään Resurssitehokas liiketoiminta -tutkimusryhmän vetäjän haastattelun perusteella Kiertotalous 2.0.
Kiertotalouteen liittyy monialaisuus, jaettu asiantuntijuus ja systeemiajattelu, jotka on otettava huomioon myös opetuksessa. Kiertotalouden ajatusmalli on helppo opettaa metaforien ja tarinoiden kautta. Ongelmalähtöinen oppiminen on merkittävässä asemassa, kun halutaan valmistaa opiskelijoita työelämän ja globaalin maailman jatkuviin muutoksiin.
Opinnäytetyössä annetaan kehitysehdotuksia Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristön toiminnalle. Esimerkiksi oppimisympäristön brändääminen opiskelijoiden työpaikaksi ja voimakas viestiminen houkuttelevat toimintaan mukaan eri alojen opiskelijoita, mikä tukee monialaisuutta ja jaettua asiantuntijuutta.