Lean työhyvinvoinnin kehittäminen
Lähteenmäki, Turo (2017)
Lähteenmäki, Turo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102516283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102516283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sopiva työhyvinvoinnin kehittämismalli, joka sopisi käytettäväksi yhdessä reaaliaikaisen työhy-vinvoinnin mittauksen kanssa. Vuonna 2016 perustettu Good Workin Oy tarjoaa asiakkailleen GoodWorkBuzz palvelua, jolla työntekijät pää-sevät antamaan reaaliaikaista palautetta kokemastaan työhyvinvoin-nista ja työssä viihtymisestä.
GoodWorkBuzz -palvelun työhyvinvoinnin jaottelu pohjautuu Marja-Liisa Mankan työhyvinvoinnin jaotteluun, josta syystä opinnäytteessä työhyvinvointia lähestytään ensisijaisesti Mankan mallin mukaisesti, muita alan tutkimuksia kuitenkaan unohtamatta. GoodWorkBuzz -palvelun testiryhmässä oli eri alojen organisaatioita, jonka avulla tut-kimuksessa päästiin näkemään palvelun ja kehitysmallin soveltuvuus myös eri aloille. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksiltä teemahaastatte-luiden ja työntekijöille suunnatun käyttäjäkyselyn avulla.
Teemahaastatteluiden ja kyselytutkimuksen perusteella GoodWork-Buzz -palvelu oli helppo ottaa organisaatiossa käyttöön ja se sai pää-sääntöisesti hyvän ja positiivisen vastaanoton työntekijöiden keskuu-dessa. Palvelun avulla kaikki testiorganisaatiot saivat kerättyä ajanta-saista tietoa henkilöstön työhyvinvoinnista ja mahdollisista kehityskoh-teista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Lean Work Wellbeing -malli, jonka avulla työhyvinvointia voidaan kehittää nopeammissa sykleissä ja tah-dissa perinteisiin kehittämistapoihin verrattuna. Kehitysmallin avulla ongelmiin voidaan puuttua nopeasti ja siitä hyötyvät niin organisaa-tiot, kuin myös niiden työntekijät. Kehitysmalli helpottaa myös kehitys-kohteiden priorisointia, jolloin organisaation on helpompi kohdistaa toimenpiteet oikeisiin kohteisiin ja oikealla hetkellä.
GoodWorkBuzz -palvelun työhyvinvoinnin jaottelu pohjautuu Marja-Liisa Mankan työhyvinvoinnin jaotteluun, josta syystä opinnäytteessä työhyvinvointia lähestytään ensisijaisesti Mankan mallin mukaisesti, muita alan tutkimuksia kuitenkaan unohtamatta. GoodWorkBuzz -palvelun testiryhmässä oli eri alojen organisaatioita, jonka avulla tut-kimuksessa päästiin näkemään palvelun ja kehitysmallin soveltuvuus myös eri aloille. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksiltä teemahaastatte-luiden ja työntekijöille suunnatun käyttäjäkyselyn avulla.
Teemahaastatteluiden ja kyselytutkimuksen perusteella GoodWork-Buzz -palvelu oli helppo ottaa organisaatiossa käyttöön ja se sai pää-sääntöisesti hyvän ja positiivisen vastaanoton työntekijöiden keskuu-dessa. Palvelun avulla kaikki testiorganisaatiot saivat kerättyä ajanta-saista tietoa henkilöstön työhyvinvoinnista ja mahdollisista kehityskoh-teista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Lean Work Wellbeing -malli, jonka avulla työhyvinvointia voidaan kehittää nopeammissa sykleissä ja tah-dissa perinteisiin kehittämistapoihin verrattuna. Kehitysmallin avulla ongelmiin voidaan puuttua nopeasti ja siitä hyötyvät niin organisaa-tiot, kuin myös niiden työntekijät. Kehitysmalli helpottaa myös kehitys-kohteiden priorisointia, jolloin organisaation on helpompi kohdistaa toimenpiteet oikeisiin kohteisiin ja oikealla hetkellä.