Digitaalinen kuvanveisto pelimoottoriin
Sarkkomaa, Mika (2017)
Sarkkomaa, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käydä läpi 3D-mallin työnkulku digitaalisesta veistoksesta pelimoottoriin ja siten määrittää selkeä työnkulku tälle prosessille ja selvittää miten 3D-malleja optimoidaan pelimoottoria varten.
Jokainen työvaihe on jaettu omaan lukuunsa. Jokaisessa luvussa tarkastellaan työvaiheiden keskeisiä käytäntöjä, mitä näissä vaiheissa tulee ottaa huomioon pelimoottorin kannalta ja miten vaiheet linkittyvät toisiinsa. Työvaiheiden visualisoinnin avuksi toteutettiin pelimoottoria varten optimoitu 3D-hahmo käyttäen opinnäytetyössä esiteltyjä tekniikoita.
Digitaaliseen kuvanveistämiseen käytetty ohjelma oli ZBrush, Muut vaiheet käydään läpi keskittymättä tiettyihin työkaluihin, jotta niitä voi soveltaa mahdollisimman moneen eri ohjelmaan. Tietolähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä luotettaviksi todettuja internet-lähteitä.
Opinnäytetyöprojekti onnistui hyvin sekä teorian, että mallinnuksen osalta. Monivaiheiselle mallinnusprosessille saatiin määriteltyä työnkulku, joka on selkeä ja hyödyllinen pelimoottoreihin mallintajille. Opinnäytetyössä keskityttiin manuaalisiin tekniikkoihin, mutta työnkulkua on mahdollista kehittää tulevaisuudessa automatisoiduilla tekniikoilla.
Jokainen työvaihe on jaettu omaan lukuunsa. Jokaisessa luvussa tarkastellaan työvaiheiden keskeisiä käytäntöjä, mitä näissä vaiheissa tulee ottaa huomioon pelimoottorin kannalta ja miten vaiheet linkittyvät toisiinsa. Työvaiheiden visualisoinnin avuksi toteutettiin pelimoottoria varten optimoitu 3D-hahmo käyttäen opinnäytetyössä esiteltyjä tekniikoita.
Digitaaliseen kuvanveistämiseen käytetty ohjelma oli ZBrush, Muut vaiheet käydään läpi keskittymättä tiettyihin työkaluihin, jotta niitä voi soveltaa mahdollisimman moneen eri ohjelmaan. Tietolähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä luotettaviksi todettuja internet-lähteitä.
Opinnäytetyöprojekti onnistui hyvin sekä teorian, että mallinnuksen osalta. Monivaiheiselle mallinnusprosessille saatiin määriteltyä työnkulku, joka on selkeä ja hyödyllinen pelimoottoreihin mallintajille. Opinnäytetyössä keskityttiin manuaalisiin tekniikkoihin, mutta työnkulkua on mahdollista kehittää tulevaisuudessa automatisoiduilla tekniikoilla.