Päivähoidon laatu ja lasten osallisuus lasten arvioimana
Laari, Anniina (2017)
Laari, Anniina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102916378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102916378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisena tutkimuspäiväkodin 4–5-vuotiaat lapset mieltävät päivähoidon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös kartoittaa lasten osallisuuden toteutumista sekä samalla edistää lasten osallisuutta päiväkodin toiminnan arviointiin osallistumisen kautta. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää päiväkodin tämän hetkistä asiakastyytyväisyyttä lasten näkökulmasta. Päiväkodissa oli toteutettu aikaisemmin asiakastyytyväisyyskyselyitä vanhemmille, mutta ei suoraan lapsille. Päiväkodin puolelta tuli ehdotus tämän tyyppiseen asiakastyytyväisyyskyselyyn.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui varhaiskasvatuksesta ja päivähoidosta, laadusta varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksesta tutkimuspaikkakunnalla, lapsen osallisuudesta sekä lapsen kuulemisesta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla tutkimuspäiväkodin 4–5-vuotiaita lapsia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina tutkimuspäiväkodilla ja haastattelijana toimi opinnäytetyön tekijä. Opinnäytetyö sisältää piirteitä sekä määrällisestä että laadullisesta tutkimuksesta. Haastattelulomake koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Aineisto purettiin word-ohjelmaan. Aineiston analysointikeinoina suljetuissa kysymyksissä käytettiin määrällistä analyysia ja avoimissa kysymyksissä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuspäiväkodin lapset viihtyvät päiväkodissa pääsääntöisesti hyvin. Lapset tulevat sinne mielellään, siellä on leikkikavereita sekä mielekkäitä leluja ja leikkimisaikaa on hyvin. Osallisuutta päiväkodissa tulisi kuitenkin lisätä ottamalla lapset toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen enemmän mukaan. Lapset kuitenkin saivat yleensä aina itse valita leikkikaverinsa, mikä on osallisuuden kannalta hyvä asia. Päiväkodin toiminta on opinnäytetyön perusteella lapsille mielekästä, lapset tulevat kuulluiksi ja lapsilla on päiväkodissa turvallinen ja hyvä olla. Toiveina lapsilta nousi aikuisten kanssa yhdessä tekemisen lisääminen. Kaikista mieleisimpänä asiana päiväkodissa nousi esille leikkiminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui varhaiskasvatuksesta ja päivähoidosta, laadusta varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksesta tutkimuspaikkakunnalla, lapsen osallisuudesta sekä lapsen kuulemisesta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla tutkimuspäiväkodin 4–5-vuotiaita lapsia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina tutkimuspäiväkodilla ja haastattelijana toimi opinnäytetyön tekijä. Opinnäytetyö sisältää piirteitä sekä määrällisestä että laadullisesta tutkimuksesta. Haastattelulomake koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Aineisto purettiin word-ohjelmaan. Aineiston analysointikeinoina suljetuissa kysymyksissä käytettiin määrällistä analyysia ja avoimissa kysymyksissä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuspäiväkodin lapset viihtyvät päiväkodissa pääsääntöisesti hyvin. Lapset tulevat sinne mielellään, siellä on leikkikavereita sekä mielekkäitä leluja ja leikkimisaikaa on hyvin. Osallisuutta päiväkodissa tulisi kuitenkin lisätä ottamalla lapset toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen enemmän mukaan. Lapset kuitenkin saivat yleensä aina itse valita leikkikaverinsa, mikä on osallisuuden kannalta hyvä asia. Päiväkodin toiminta on opinnäytetyön perusteella lapsille mielekästä, lapset tulevat kuulluiksi ja lapsilla on päiväkodissa turvallinen ja hyvä olla. Toiveina lapsilta nousi aikuisten kanssa yhdessä tekemisen lisääminen. Kaikista mieleisimpänä asiana päiväkodissa nousi esille leikkiminen.