Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Extreme programming ohjelmistokehityksen opetuksessa : Case: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu, Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma

Hanhela, Janne (2017)

 
Avaa tiedosto
Hanhela_Janne.pdf (356.2Kt)
Lataukset: 


Hanhela, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016394
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa opetetaan ohjelmistokehitystä erityisesti web- ja pelialoille. Ohjelmistokehitys on kuitenkin hyvin haastavaa ja syvempi oppiminen tapahtuu kurssien jälkeen eikä niiden aikana.
Tarkoituksena oli selvittää, miten Extreme programmingin käytäntöjä voitaisiin hyödyntää ohjelmistokehityksen opetuksessa, jotta opiskelijoiden oppiminen helpottuisi ja he voisivat toimia paremmin ohjelmistokehitysprojekteissa työelämässä.
Kehittämistutkimus toteutettiin kolmessa syklissä, joiden aiheet olivat: mikä opetuksen nykytilanne on, mitä Extreme programming on ja miten sitä on käytetty ohjelmistokehityksen opetuksessa tähän mennessä. Kussakin syklissä käytiin läpi seuraavat vaiheet: selvitys, analyysi ja reflektio. Ensin käytiin läpi aineisto, sen jälkeen aineiston pohjalta tehtiin päätelmiä ja tulkintoja ja lopuksi reflektoitiin uutta tietoa ja sen pohjalta kehitettiin ongelmakuvausta ja kehitysehdotusta. Näiden syklien lopputuloksena luotiin kehitysehdotus tutkinto-ohjelmalle.
Kehitysehdotuksessa nousi erityisesti esiin pariohjelmointi opetuksen apuna ja testipohjaisen kehityksen opettaminen. Lisäksi käytännön projektityöskentelyyn tuotiin mukaan mallintaminen.
Työskentelyn aikana nousi esiin myös kysymys: pitäisikö ohjelmistokehityksen koulutukseen kehittää oma prosessimalli, joka antaisi hyvän yleiskuvan ja osaamisen sekä perinteisen että ketterän kehityksen työskentelytavoista ja sovellutuksista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste