Elisa Omaguru-palvelun laadun parantaminen
Ruotsalainen, Antti (2017)
Ruotsalainen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten parantaa Elisa Omaguru-palvelun asiakkaiden kokemaa laatua. Erityisesti keskityttiin asiakkaisiin, jotka kokivat, etteivät he saaneet hyödyllistä apua palvelusta. Tavoitteena oli myös tutkia sitä, mitkä tekijät johtivat siihen, ettei asiakas kokenut saaneensa hyödyllistä apua palvelukohtaamisesta.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haluttiin saada mahdollisimman avoin ja kattava palaute juurisyistä, jotka johtivat siihen, etteivät asiakkaat kokeneet saaneensa hyödyllistä apua palvelusta. Tästä syystä päädyimme haastattelemaan viisikymmentä Elisa Omagurun asiakasta, jotka vastasivat palautekyselyyn, etteivät he kokeneet saaneensa hyödyllistä apua palvelusta. Haastattelut tehtiin puhelimitse noin kaksi viikkoa palvelukohtaamisen jälkeen. Jotta haastatteluiden löydöksistä saatiin täysi hyöty, on tutkimuksessa myös kuunneltu kaikki viisikymmentä palvelukohtaamista jälkikäteen nauhalta. Näin tutkimuksessa verrattiin aitoa asiakkaan kokemaa ja palvelun tuottavan yrityksen näkökulmaan palvelukohtaamisen kulusta.
Työn tarkoituksena oli löytää haastatteluiden ja kuunneltujen palvelukokemusten perusteella selkeitä kehitysehdotuksia Elisa Omagurun palvelukonseptin päivittämiseen. Tutkimuksen perusteella pystyttiin selkeästi osoittamaan, mitä kohtia ja miten on tarpeen päivittää palvelukonseptissa, jotta asiakkaat kokevat saavansa hyötyä palvelusta, joka nostaa merkittävästi asiakkaiden kokemaa laatua palvelusta ja näkyy myös asiakkaiden suositteluhalukkuuden mittauksissa.
Tutkimuksen tulokset, kehitysehdotukset ja johtopäätökset on salattu ja toimitettu erillisraportilla yritykselle.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haluttiin saada mahdollisimman avoin ja kattava palaute juurisyistä, jotka johtivat siihen, etteivät asiakkaat kokeneet saaneensa hyödyllistä apua palvelusta. Tästä syystä päädyimme haastattelemaan viisikymmentä Elisa Omagurun asiakasta, jotka vastasivat palautekyselyyn, etteivät he kokeneet saaneensa hyödyllistä apua palvelusta. Haastattelut tehtiin puhelimitse noin kaksi viikkoa palvelukohtaamisen jälkeen. Jotta haastatteluiden löydöksistä saatiin täysi hyöty, on tutkimuksessa myös kuunneltu kaikki viisikymmentä palvelukohtaamista jälkikäteen nauhalta. Näin tutkimuksessa verrattiin aitoa asiakkaan kokemaa ja palvelun tuottavan yrityksen näkökulmaan palvelukohtaamisen kulusta.
Työn tarkoituksena oli löytää haastatteluiden ja kuunneltujen palvelukokemusten perusteella selkeitä kehitysehdotuksia Elisa Omagurun palvelukonseptin päivittämiseen. Tutkimuksen perusteella pystyttiin selkeästi osoittamaan, mitä kohtia ja miten on tarpeen päivittää palvelukonseptissa, jotta asiakkaat kokevat saavansa hyötyä palvelusta, joka nostaa merkittävästi asiakkaiden kokemaa laatua palvelusta ja näkyy myös asiakkaiden suositteluhalukkuuden mittauksissa.
Tutkimuksen tulokset, kehitysehdotukset ja johtopäätökset on salattu ja toimitettu erillisraportilla yritykselle.