3d-pelikehitys aloittelijan näkökulmasta
Häyrinen, Antti (2017)
Häyrinen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua 3d-pelikehityksen ja -mallintamisen perusteisiin aloittelijan näkökulmasta. Tavoitteeksi asetettiin yksinkertaisen luontotyyppisen 3d-pelimaailman luominen, joka sisältäisi jotain itse mallinnettuja 3d-objekteja. Tätä varten toteutettiin suomalaisille peliyrityksille kyselytutkimus, jonka avulla kartoitettiin muun muassa niiden käyttämiä pelimoottoreita ja 3d-mallinnusohjelmistoja.
Opinnäytetyössä mallinnettiin yksinkertainen talo ja tulisija käyttäen Maya LT -mallinnusohjelmistoa. Tämän jälkeen mallinnettuihin objekteihin lisättiin tekstuurit, jotka tehtiin suurimmaksi osaksi itse otetuista valokuvista PixPlant-ohjelman avulla. Teksturointivaiheessa tutustuttiin myös Maya LT:n Hypershade-materiaalieditoriin ja UV-editoriin, jonka avulla tekstuurit kohdistettiin 3d-objektien pinnalle.
3d-objektit siirrettiin Unity-pelimoottoriin ja sen avulla toteutettiin yksinkertainen 3d-pelimaailma, jossa tutustuttiin keskeisiin 3d-pelikehityksessä käytettyihin tekniikoihin ja Unityn tarjoamiin työkaluihin. Näitä olivat muun muassa maaston muotoilu ja teksturointi Terrain editorin avulla, yksinkertaisten skriptien tekeminen, puun tekeminen puueditorilla ja tulen ja savun toteuttaminen hiukkassysteemin avulla. Lopuksi tutustuttiin vielä Occlusion culling -tekniikkaan, jonka avulla 3d-pelimaailman suorituskykyä voi parantaa.
Opinnäytetyön tavoite saatiin täytettyä, mutta samalla huomattiin, että 3d-pelikehitys vaatii alati kehittyvistä pelimoottoreista, mallinnusohjelmistoista ja muista työkaluista huolimatta jonkin verran syventymistä.
Opinnäytetyössä mallinnettiin yksinkertainen talo ja tulisija käyttäen Maya LT -mallinnusohjelmistoa. Tämän jälkeen mallinnettuihin objekteihin lisättiin tekstuurit, jotka tehtiin suurimmaksi osaksi itse otetuista valokuvista PixPlant-ohjelman avulla. Teksturointivaiheessa tutustuttiin myös Maya LT:n Hypershade-materiaalieditoriin ja UV-editoriin, jonka avulla tekstuurit kohdistettiin 3d-objektien pinnalle.
3d-objektit siirrettiin Unity-pelimoottoriin ja sen avulla toteutettiin yksinkertainen 3d-pelimaailma, jossa tutustuttiin keskeisiin 3d-pelikehityksessä käytettyihin tekniikoihin ja Unityn tarjoamiin työkaluihin. Näitä olivat muun muassa maaston muotoilu ja teksturointi Terrain editorin avulla, yksinkertaisten skriptien tekeminen, puun tekeminen puueditorilla ja tulen ja savun toteuttaminen hiukkassysteemin avulla. Lopuksi tutustuttiin vielä Occlusion culling -tekniikkaan, jonka avulla 3d-pelimaailman suorituskykyä voi parantaa.
Opinnäytetyön tavoite saatiin täytettyä, mutta samalla huomattiin, että 3d-pelikehitys vaatii alati kehittyvistä pelimoottoreista, mallinnusohjelmistoista ja muista työkaluista huolimatta jonkin verran syventymistä.