”Ei niin, et näin täällä on tehty ja näin täällä tullaan tekemään.” : vuorovaikutteinen perehdyttäminen päiväkodissa
Vatanen, Henriikka (2017)
Vatanen, Henriikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216513
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään tamperelaisen päiväkodin perehdyttämisen nykyistä tilaa ja mitä perehdyttämiseen tulisi kuulua työyhteisön näkökulmasta tulevaisuudessa. Tavoitteena oli tutkia työyhteisöä osallistavalla tavalla mikä perehdyttämisessä on tärkeää.
Teoriassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta työympäristönä ja määriteltiin perehdyttäminen kokonaisuutena. Tutkimuksen aineisto kerättiin toteuttamalla työntekijöille kaksi learning cafe keskustelutilaisuutta sekä kolme erillistä teemahaastattelua. Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin sekä teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tutkimuspäiväkodissa pidettiin tärkeänä vuorovaikutteista perehdyttämisenprosessia, perehdyttämisen tukemista kirjallisella materiaalilla sekä riittävää aikaa perehdyttämiselle.Vastaajien mukaan uudella tulokkaalla on mahdollisuus kehittää pedagogisia toimintatapoja. Tärkeimmäksi tavoitteeksi nimettiin toimintakulttuuriin perehdyttäminen. Tutkimuksen tuloksena syntyi sisällysluettelo päiväkodin perehdyttämisen materiaalille, sekä osaamiskartoitus perehtyjälle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta avoimen vuorovaikutuksen olevan sekä perehtyjien, että perehdyttäjien toiveena. Perehdyttämiselle tulisi luoda aikaa sekä valmiita rakenteita. Tutkimuksen tuloksista voidaan lisäksi havaita, että vaikuttamisen mahdollisuuksien esiintuominen ja oman työnkuvan selkiyttäminen lisää perehtyjän mahdollisuuksia toteuttaa tutkimuspäiväkodille tyypillistä työn kehittämistä sekä työtehtäviin sitoutumista.
Teoriassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta työympäristönä ja määriteltiin perehdyttäminen kokonaisuutena. Tutkimuksen aineisto kerättiin toteuttamalla työntekijöille kaksi learning cafe keskustelutilaisuutta sekä kolme erillistä teemahaastattelua. Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin sekä teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tutkimuspäiväkodissa pidettiin tärkeänä vuorovaikutteista perehdyttämisenprosessia, perehdyttämisen tukemista kirjallisella materiaalilla sekä riittävää aikaa perehdyttämiselle.Vastaajien mukaan uudella tulokkaalla on mahdollisuus kehittää pedagogisia toimintatapoja. Tärkeimmäksi tavoitteeksi nimettiin toimintakulttuuriin perehdyttäminen. Tutkimuksen tuloksena syntyi sisällysluettelo päiväkodin perehdyttämisen materiaalille, sekä osaamiskartoitus perehtyjälle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta avoimen vuorovaikutuksen olevan sekä perehtyjien, että perehdyttäjien toiveena. Perehdyttämiselle tulisi luoda aikaa sekä valmiita rakenteita. Tutkimuksen tuloksista voidaan lisäksi havaita, että vaikuttamisen mahdollisuuksien esiintuominen ja oman työnkuvan selkiyttäminen lisää perehtyjän mahdollisuuksia toteuttaa tutkimuspäiväkodille tyypillistä työn kehittämistä sekä työtehtäviin sitoutumista.