Erikoisammatti- ja iktyonomitutkinnon (AMK) osaamiskartoitus : työelämän osaamistarpeet
Moilanen, Hannu (2017)
Moilanen, Hannu
Turun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102816373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102816373
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan työelämän havaitsemia osaamistarpeita ja järjestettävän ja suunniteltavan koulutuksen tutkinnonvastaavuutta näihin. Uusi suunniteltu kalatalouden erikoisammattitutkinto sijoittuu kalatalouden ammattitutkinnon ja iktyonomitutkinnon (AMK) väliin. Tutkinnoilla on tarkoitus vastata osittain samoihin työelämän osaamisvaatimuksiin kuin Iktyonomin (AMK) koulutuksella. Iktyonomi (AMK) koulutuksen järjestäminen on lopetettu eikä uusia opiskelijoita koulutukseen ole otettu vuodesta 2014 alkaen.
Kalatalouden tutkintorakennetta ollaan uudistamassa. Opetushallitus on työelämän ja oppilaitosten aloitteesta aloittanut uuden kalatalouden erikoisammattitutkinnon suunnittelemisen. Uuden tutkinnon tarkoitus on vastata työelämän osaamistarpeisiin, esimerkiksi työnjohdon osaamisen osalta. Kyselytutkimuksella selvitetään eroja ja tutkintojen sisältöjä, joita iktyonomi (AMK) tutkinnon ja uuden kalatalousalan erikoisammattitutkinnon pitäisi sisältää.
Aiheeseen liittyen on tehty aikaisemmin opinnäytetyö 2015, joka koski iktyonomikoulutuksen (AMK) antamia valmiuksia työelämässä. 2015 toteutettiin suunnitteluhanke, Iktyonomi koulutuksen suunnittelun loppuraportti 2015, jossa selvitettiin iktyonomikoulutuksen uudelleen järjestämistä ja samalla myös mahdollisen kalatalouden erikoisammattitutkinnon järjestämistä.
Tämä työ toteutettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostikyselynä kaikille Suomessa kalatalouden tutkintoa tarjoaville oppilaitoksille ja ammatillisille oppilaitoksille, joiden koulutusohjelmissa on kalatalouteen liittyviä tutkinnon osia. Kysely lähetettiin myös isoille alalla toimiville yrityksille ja järjestöille.
Työhön sisältyy myös lyhyt kirjallisuuskatsaus aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja niiden tuloksiin lähialalta, ammatillisesta koulutuksesta, ammattikorkeakoulutuksesta ja ylipistokoulutuksesta. Tähän valikoitui kolme eri tutkimusta internet haulla ja Itä-Suomen yliopiston UEF-Finna tietokannasta. Työssä on myös suppea katsaus alan koulutuksen tarpeelle ja kehitysnäkymille suomessa.
Kalatalouden tutkintorakennetta ollaan uudistamassa. Opetushallitus on työelämän ja oppilaitosten aloitteesta aloittanut uuden kalatalouden erikoisammattitutkinnon suunnittelemisen. Uuden tutkinnon tarkoitus on vastata työelämän osaamistarpeisiin, esimerkiksi työnjohdon osaamisen osalta. Kyselytutkimuksella selvitetään eroja ja tutkintojen sisältöjä, joita iktyonomi (AMK) tutkinnon ja uuden kalatalousalan erikoisammattitutkinnon pitäisi sisältää.
Aiheeseen liittyen on tehty aikaisemmin opinnäytetyö 2015, joka koski iktyonomikoulutuksen (AMK) antamia valmiuksia työelämässä. 2015 toteutettiin suunnitteluhanke, Iktyonomi koulutuksen suunnittelun loppuraportti 2015, jossa selvitettiin iktyonomikoulutuksen uudelleen järjestämistä ja samalla myös mahdollisen kalatalouden erikoisammattitutkinnon järjestämistä.
Tämä työ toteutettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostikyselynä kaikille Suomessa kalatalouden tutkintoa tarjoaville oppilaitoksille ja ammatillisille oppilaitoksille, joiden koulutusohjelmissa on kalatalouteen liittyviä tutkinnon osia. Kysely lähetettiin myös isoille alalla toimiville yrityksille ja järjestöille.
Työhön sisältyy myös lyhyt kirjallisuuskatsaus aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja niiden tuloksiin lähialalta, ammatillisesta koulutuksesta, ammattikorkeakoulutuksesta ja ylipistokoulutuksesta. Tähän valikoitui kolme eri tutkimusta internet haulla ja Itä-Suomen yliopiston UEF-Finna tietokannasta. Työssä on myös suppea katsaus alan koulutuksen tarpeelle ja kehitysnäkymille suomessa.