Varhaiskasvatus Etelä-Koreassa ja Suomessa
Wallin, Janita (2017)
Wallin, Janita
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216543
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Etelä-Korean ja Suomen varhaiskasvatus eroavat toisistaan ja millaisia yhtäläisyyksiä maiden varhaiskasvatuksessa on. Aihe oli mielenkiintoinen ja uusi, sillä sitä ei ole aiemmin tutkittu. Lisäksi päiväkotimaailman muovautuessa yhä monikulttuurisemmaksi, tietämys eri kulttuurien tavoista toimia nousee aivan uuteen rooliin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui Etelä-Korean varhaiskasvatuksen ja Suomen varhaiskasvatukseen perehtymisestä sekä arjen käsitteen avaaminen. Lisäksi tärkeässä roolissa oli sekä Etelä-Korean että Suomen varhaiskasvatuksiin vaikuttavat opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmat. Tutkimuksen myötä lapsilähtöisyys ja osallisuus osoittautuivat olennaisiksi käsitteiksi, joten myös nämä avataan opinnäytetyössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto hankittiin haastattelemalla lastentarhanopettajia. Tutkimukseen osallistui kolme Etelä-Koreassa työskentelevää lastentarhanopettajaa ja vastaavasti kolme Suomessa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista voitiin päätellä Etelä-Korean ja Suomen varhaiskasvatuksien eroavan huomattavasti toisistaan, mutta lastentarhanopettajilla olevan myös jonkin verran samanlaisia ajatuksia varhaiskasvatuksesta. Suurimpana erona ja haasteellisimpana kohteena molemmissa maissa koettiin osallisuus ja sen toteuttaminen varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui Etelä-Korean varhaiskasvatuksen ja Suomen varhaiskasvatukseen perehtymisestä sekä arjen käsitteen avaaminen. Lisäksi tärkeässä roolissa oli sekä Etelä-Korean että Suomen varhaiskasvatuksiin vaikuttavat opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmat. Tutkimuksen myötä lapsilähtöisyys ja osallisuus osoittautuivat olennaisiksi käsitteiksi, joten myös nämä avataan opinnäytetyössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto hankittiin haastattelemalla lastentarhanopettajia. Tutkimukseen osallistui kolme Etelä-Koreassa työskentelevää lastentarhanopettajaa ja vastaavasti kolme Suomessa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista voitiin päätellä Etelä-Korean ja Suomen varhaiskasvatuksien eroavan huomattavasti toisistaan, mutta lastentarhanopettajilla olevan myös jonkin verran samanlaisia ajatuksia varhaiskasvatuksesta. Suurimpana erona ja haasteellisimpana kohteena molemmissa maissa koettiin osallisuus ja sen toteuttaminen varhaiskasvatuksen arjessa.