Kulttuurikeskus Poleeni : Ohjelmiston analysointi ja kehittäminen asiakaskyselyn pohjalta
Puranen, Kaisa Marjatta (2010)
Puranen, Kaisa Marjatta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on esitellä Pieksämäen kulttuurikeskus Poleeni rakennustaiteellisena helmenä, selvittää kulttuurikeskuksen syntyyn vaikuttavia tekijöitä, peilata sitä historialliseen viitekehykseen ja esitellä talon ohjelmallinen sisältö. Poleeni on rakennettu vuonna 1989, jolloin kulttuurikeskusten rakentaminen oli laajimmillaan kautta Suomen. Samoihin aikoihin syntyi useita vastaavanlaisia keskuksia, joista Poleeni on sisällöltään yksi monipuolisimmista. Talossa on useita eri toimintoja saman katon alla ja se on avoinna arkisin aamusta iltaan jo yksistään kirjaston takia. Poleenista on tehty DVD-tallenne, jonka esitän opinnäyteseminaarin yhteydessä täydentämään kuvaa rakennuksen arkkitehtuurista.
Opinnäytetyöhön liittyvän asiakaskyselyn perusteella on tarkoitus kartoittaa käyttäjäkunnan tarpeita ja myös saada uusia käyttäjäryhmiä, kuten nuoret aikuiset ja miehet, joiden kävijöiden osuus kulttuuritapahtumissa on yleensäkin alhaisella tasolla. Asiakaskysely toteutettiin Webropol- ohjelmalla, laittamalla se eri kohderyhmien sähköposteihin ja www.poleeni.fi -sivulle jatkuvana palautteena kulttuuritoimen käyttöön. Tieto tästä kyselystä meni Poleenin kevätesitteen mukana Pieksämäen ja Varkauden seudulle, joka kotiin jakeluna, ja noin 300:lle eri järjestöjen aktiivihenkilöille ympäri Suomen.
Opinnäytetyön aihe muodostui luontevasti nykyiseen työhöni liittyen. Olen ollut kulttuurikeskus Poleenin työntekijä vuodesta 2005 lähtien. Innostuin kulttuuritoimesta Mikkelin Ammattikorkeakoulun LUOVIEN-projektin yhteydessä kuunnellessani mielenkiintoisia luentoja kulttuurin alalta. Näin syntyi ajatus lähteä opiskelemaan kulttuurialaa, vaikuttaa omalta osaltani kulttuurikeskus Poleenin ohjelmiston kehittämiseen ja luoda työkalu jatkuvaan seurantaan ja vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa
Opinnäytetyöhön liittyvän asiakaskyselyn perusteella on tarkoitus kartoittaa käyttäjäkunnan tarpeita ja myös saada uusia käyttäjäryhmiä, kuten nuoret aikuiset ja miehet, joiden kävijöiden osuus kulttuuritapahtumissa on yleensäkin alhaisella tasolla. Asiakaskysely toteutettiin Webropol- ohjelmalla, laittamalla se eri kohderyhmien sähköposteihin ja www.poleeni.fi -sivulle jatkuvana palautteena kulttuuritoimen käyttöön. Tieto tästä kyselystä meni Poleenin kevätesitteen mukana Pieksämäen ja Varkauden seudulle, joka kotiin jakeluna, ja noin 300:lle eri järjestöjen aktiivihenkilöille ympäri Suomen.
Opinnäytetyön aihe muodostui luontevasti nykyiseen työhöni liittyen. Olen ollut kulttuurikeskus Poleenin työntekijä vuodesta 2005 lähtien. Innostuin kulttuuritoimesta Mikkelin Ammattikorkeakoulun LUOVIEN-projektin yhteydessä kuunnellessani mielenkiintoisia luentoja kulttuurin alalta. Näin syntyi ajatus lähteä opiskelemaan kulttuurialaa, vaikuttaa omalta osaltani kulttuurikeskus Poleenin ohjelmiston kehittämiseen ja luoda työkalu jatkuvaan seurantaan ja vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa