Tornator I : Sähköjen kuntoarviointi ja korjausehdotus
Mikkonen, Ville (2010)
Mikkonen, Ville
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057870
Tiivistelmä
Alussa kerron pykälistä ja standarteista, enimmäkseen SFS 6000 ja ST-kortistosta löytyvät mitkä mahdollistavat
laivan sähköjen tarkan kuntoarvioinnin. Kunto arvioidaan aistinvaraisesti ilman mittauksia koska mittauksia ei olisi
voinut tehdä tarpeeksi kattavasti talvella, perusteellinen mittaus olisi vaatinut generaattorin käynnistämisen joka on
kiinni moottorissa joka pyörittää potkuria. Tämä olisi vaatinut potkurin irrottamista moottorista, mikä olisi ollut
hyvin työläs tehtävä ja pidän omia taitojani kyseiseen hommaan riittämättöminä.
Toinen osa työstäni kertoo sitten ongelmakohdista ja puutteista mitä löysin pintapuolisella arvioinnilla. Puutteita
löytyy ihan perus sähköasennusten puutteellisesta suojauksesta kuin myös merkintöjen laiminlyönnistä.
Sähkökuvatkin ovat vanhentuneet koska niihin ei ole merkitty kaikkia tehtyjä muutoksia mitä on ajan mittaan
tehty. Osa puutteista johtuu myös vanhojen sähköosien vaikeasta saatavuudesta esim. vanhan valaisimen
suojakuvun hankkiminen. Kaikki puutteet eivät suoranaisesti liity sähköön mutta otin ne tähän mukaan koska itse
pidän niitä sähköasentajan tehtävinä, esimerkkinä mainittakoon akkujen kunnollinen kiinnittäminen ja suojaaminen
sekä pyörivien sähkömoottorien akselien suojaaminen vahingossa koskettamiselta siinä määrin kun se on
mahdolliselta.
Lopuksi arvelen miksi ja miten moiset puutteet ovat päässeet tulemaan ja miksi niitä ei ole korjattu. Tiivistettynä
voisi sanoa ”Koska ihminen.” Ihmiset sopeutuvat ajan mittaan kaikkiin pieniin ongelmiin, tottuu niihin eikä halua
lähteä tekemään uudestaan asioita jotka ovat toimineet tähän päivään asti.
laivan sähköjen tarkan kuntoarvioinnin. Kunto arvioidaan aistinvaraisesti ilman mittauksia koska mittauksia ei olisi
voinut tehdä tarpeeksi kattavasti talvella, perusteellinen mittaus olisi vaatinut generaattorin käynnistämisen joka on
kiinni moottorissa joka pyörittää potkuria. Tämä olisi vaatinut potkurin irrottamista moottorista, mikä olisi ollut
hyvin työläs tehtävä ja pidän omia taitojani kyseiseen hommaan riittämättöminä.
Toinen osa työstäni kertoo sitten ongelmakohdista ja puutteista mitä löysin pintapuolisella arvioinnilla. Puutteita
löytyy ihan perus sähköasennusten puutteellisesta suojauksesta kuin myös merkintöjen laiminlyönnistä.
Sähkökuvatkin ovat vanhentuneet koska niihin ei ole merkitty kaikkia tehtyjä muutoksia mitä on ajan mittaan
tehty. Osa puutteista johtuu myös vanhojen sähköosien vaikeasta saatavuudesta esim. vanhan valaisimen
suojakuvun hankkiminen. Kaikki puutteet eivät suoranaisesti liity sähköön mutta otin ne tähän mukaan koska itse
pidän niitä sähköasentajan tehtävinä, esimerkkinä mainittakoon akkujen kunnollinen kiinnittäminen ja suojaaminen
sekä pyörivien sähkömoottorien akselien suojaaminen vahingossa koskettamiselta siinä määrin kun se on
mahdolliselta.
Lopuksi arvelen miksi ja miten moiset puutteet ovat päässeet tulemaan ja miksi niitä ei ole korjattu. Tiivistettynä
voisi sanoa ”Koska ihminen.” Ihmiset sopeutuvat ajan mittaan kaikkiin pieniin ongelmiin, tottuu niihin eikä halua
lähteä tekemään uudestaan asioita jotka ovat toimineet tähän päivään asti.