Sisäisen viestinnän kehittäminen LähiTapiola Pääkaupunkiseudussa
Hostikka, Sara-Sofia (2017)
Hostikka, Sara-Sofia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616620
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin LähiTapiola Pääkaupunkiseutu -alueyhtiön sisäisen viestinnän toimivuutta – mitkä asiat toimivat ja missä on kehitettävää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen nykytila henkilöstölle tehdyn kyselyn avulla ja laatia lopuksi konkreettisia kehitysehdotuksia kohdeyrityksen avuksi.
Tutkimustyypiksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin internetkyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä keväällä 2017 ja tulokset analysoitiin Microsoft Excelin avulla. Tutkimuksen perusjoukkona toimi koko LähiTapiolan henkilöstö Suomessa, mutta otantaan kuului vain Pääkaupunkiseutu-alueyhtiön työntekijät Helsingin viidestä eri tiimistä. Esimiehet ja johto rajattiin kyselystä kokonaan pois. Kyselylomakkeen linkki lähetettiin 52 henkilölle, joista 15 jätti vastaamatta. Vastausprosentiksi tuli 52 %. Tutkimustuloksia analysoitiin sekä keskiarvojen perusteella että yksityiskohtaisemmin ristiintaulukoinnin avulla.
Opinnäytetyön viitekehyksen tarkoituksena oli auttaa ymmärtämään sisäisen viestinnän tehtäviä, erilaisia viestintäkanavia, suunnittelun näkökulmia ja johtajan tärkeyttä sisäisessä viestinnässä. Viitekehys toimi myös eräänlaisena sisäisen viestinnän oppaana kohdeyritykselle.
LähiTapiola Pääkaupunkiseudun sisäinen viestintä oli henkilöstön näkökulmasta tarkasteltuna suhteellisen hyvällä pohjalla. Tiedonkulkuun oltiin melko tyytyväisiä – henkilöstö koki osaavansa hakea tietoa, saavansa tukea ja lisäkoulutusta sekä tunsi oman työnsä arvon. Tiimien väliseen viestintään haluttiin kuitenkin enemmän avoimuutta. Tuloksista ilmeni myös, että henkilöstö pystyy lähestymään johtoa helposti ja sen mielipiteitä kuunnellaan. Henkilöstö koki saavansa myös tarpeeksi kiitosta työstään. Kehitysideoita voisi työntekijöiden mielestä ottaa paremmin huomioon. Viestintäkanavista tärkeimpinä korostuivat oma esimies ja intranet.
Tutkimustyypiksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin internetkyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä keväällä 2017 ja tulokset analysoitiin Microsoft Excelin avulla. Tutkimuksen perusjoukkona toimi koko LähiTapiolan henkilöstö Suomessa, mutta otantaan kuului vain Pääkaupunkiseutu-alueyhtiön työntekijät Helsingin viidestä eri tiimistä. Esimiehet ja johto rajattiin kyselystä kokonaan pois. Kyselylomakkeen linkki lähetettiin 52 henkilölle, joista 15 jätti vastaamatta. Vastausprosentiksi tuli 52 %. Tutkimustuloksia analysoitiin sekä keskiarvojen perusteella että yksityiskohtaisemmin ristiintaulukoinnin avulla.
Opinnäytetyön viitekehyksen tarkoituksena oli auttaa ymmärtämään sisäisen viestinnän tehtäviä, erilaisia viestintäkanavia, suunnittelun näkökulmia ja johtajan tärkeyttä sisäisessä viestinnässä. Viitekehys toimi myös eräänlaisena sisäisen viestinnän oppaana kohdeyritykselle.
LähiTapiola Pääkaupunkiseudun sisäinen viestintä oli henkilöstön näkökulmasta tarkasteltuna suhteellisen hyvällä pohjalla. Tiedonkulkuun oltiin melko tyytyväisiä – henkilöstö koki osaavansa hakea tietoa, saavansa tukea ja lisäkoulutusta sekä tunsi oman työnsä arvon. Tiimien väliseen viestintään haluttiin kuitenkin enemmän avoimuutta. Tuloksista ilmeni myös, että henkilöstö pystyy lähestymään johtoa helposti ja sen mielipiteitä kuunnellaan. Henkilöstö koki saavansa myös tarpeeksi kiitosta työstään. Kehitysideoita voisi työntekijöiden mielestä ottaa paremmin huomioon. Viestintäkanavista tärkeimpinä korostuivat oma esimies ja intranet.