Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Taidelähtöiset menetelmät nuorten ryhmissä ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Manzos, Inga (2017)

 
Avaa tiedosto
Manzos_Inga.pdf (1.558Mt)
Lataukset: 


Manzos, Inga
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun ammattikorkeakoulun johtama kansainvälinen MOMU – Moving Towards Multiprofessional Work -hanke. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää arviointimalli, jonka avulla voisi arvioida hyvinvointivaikutuksia taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntäneissä nuorten ryhmissä. Arviointimalli testattiin osana MOMU-hankkeen moniammatillisesti ohjattua nuorten ryhmätoimintaa Tyttöjen Talolla, Turun ammatti-instituutin lähihoitajakoulutuksessa ja Valma-koulutuksessa sekä Raision nuorisopalveluissa. Kehittämistehtäväksi muodostui myös nuorilta saatujen vastausten analyysi osana MOMU-hankkeen arviointityötä. Menetelmänä oli tutkimusavusteinen kehittäminen, jolloin arviointimallia kehitetään analyysin avulla.

Arviointimallin testausversio koostui viidestä osa-alueesta: hyvinvointi, osallisuus, voimaantuminen, tulevaisuus, ryhmätoiminta ja sisälsi yhteensä 16 kysymystä. Arviointilomake toimi hyvin. Nuoret olivat vahvasti kokeneet, että he ovat hyväksyttyjä ryhmässä ja osa ryhmää. Nuorten kokemus oli, että heidän mielipiteensä on otettu huomioon toiminnassa. Puolet koki, että ovat saaneet itseluottamusta toiminnan ansioista tai ideoita oman hyvinvointinsa parantamiseksi. Ryhmien välillä on ollut jonkin verran eroja vastausten suhteen. Kysely ei kuitenkaan tarjoa selitystä nuorten kokemuksille.

Vastauksista selviää, että osa kysymyksistä on tarkoittanut samaa ja niitä voi halutessaan tiivistää. Nuorten kokemia mahdollisia negatiivisia vaikutuksia olisi hyvä kysyä erikseen. Vastausten avulla voisi paremmin hahmottaa, mitä negatiivisia vaikutuksia ryhmätoiminnassa voi ilmetä ja mitä kannattaa kysyä näistä jatkossa. Arviointimallin osa-alueet säilyvät samana testauksen jälkeen.

Arviointimalli keskittyy osallistujien omaan kokemukseen ja subjektiiviseen hyvinvointiin. Arviointimallin ohella olisi hyvä käyttää alkukyselyjä ja havainnointia, jolloin nuorten kokemuksia voisi selittää paremmin. Arviointimallia voisi kehittää neutraaliin suuntaan arvioimaan kaikenlaisia nuorten kokemuksia ryhmätoiminnassa, jolloin se olisi parempi nimetä osallistujakokemusten arviointimalliksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste