Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehityskeskustelut johtamisen työkaluna : case SSO

Frisk, Annika (2017)

 
Avaa tiedosto
Frisk_Annika.pdf (881.0Kt)
Lataukset: 


Frisk, Annika
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616616
Tiivistelmä
Kehityskeskustelut ovat johtamisen työkalu, joiden tavoitteena on, että esimies ja alainen pystyvät omaksumaan paremmin yrityksen strategiaa ja omia tavoitteitaan. Päämääränä on edistää alaisen ammatillista suoriutumista sekä varautua tulevaisuuden haasteisiin. Kehityskeskusteluja pidetään toimintaa kehittävänä työkaluna edelleen, mutta niiden kehitys on monessa organisaatiossa pysähtynyt. Kehityskeskusteluja on yleisesti kritisoitu mm. siitä, että niissä saa palautetta hyvin vanhoista asioista.

Tämä opinnäytetyö käsittelee kehityskeskusteluprosessin uudistamista toimeksiantajayrityksessä Suur-Seudun Osuuskaupassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa heidän kehityskeskusteluprosessiaan ja nostattaa kehityskeskusteluiden hyödyllisyyttä. Tarkoituksena oli uudistaa joko heidän käytössään ollut kehityskeskustelulomake enemmän toimivammaksi tai löytää joku muu mahdollinen toimintatapa järjestää keskusteluja organisaatiossa. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa muutamia muita muiden yritysten toimintatapoja järjestää kehityskeskustelut.

Teoreettinen viitekehys keskittyy käsittelemään kehityskeskusteluprosessin vaiheita, siihen kuuluvia teemoja ja kehityskeskusteluiden hyödyllisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi se käsittelee erilaisia vaihtoehtoja kehityskeskusteluille. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Kyseessä on tapaus- eli case -tutkimus, joka toteutettiin nettikyselyn avulla organisaaton sisällä henkilöstölle. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa kehityskeskusteluiden nykytilaa ja erotella mahdollisia kehittämisen kohteita prosessista sekä löytää kehityskeskusteluprosessin tärkeimmät osiot.

Tutkimustulosten mukaisesti kehityskeskusteluiden hyödyllisyyttä voitaisiin nostattaa esimerkiksi järjestämällä tiimien kehityskeskusteluita enemmän ja tehostamalla myös kehityskeskustelun jälkeistä seurantaa siitä, kuinka asetetut tavoitteet ovat lähteneet käyntiin. Tutkimustulosten mukaan kehityskeskusteluista ei haluta luopua, mutta niiltä toivotaan avoimempaa vuorovaikutustilannetta. Lomakkeen ja erilaisten seurantatyökalujen täyttäminen keskustelutilanteessa vie helposti huomion vain niihin eikä avoimelle vuorovaikutukselle jää sijaa. Kehittämissuunnitelmani mukaisesti kehityskeskustelulomakkeessa säilyy samat teemat, mutta lomake täytetään jo ennen varsinaista kehityskeskustelutilannetta, jotta vuoropuhelu keskustelussa voisi olla vapaampaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste