Vastuullisuudesta viestiminen pyöräilyreittien markkinoinnissa
Vauterin, Alexis (2017)
Vauterin, Alexis
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816716
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee vastuullista matkailua ja siitä viestimistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli auttaa kehittämään Etelä-Savossa sijaitsevien pyöräilyreittien vastuullisuusviestintää ja tavoitteena muodostaa käyttökelpoisia kehittämisehdotuksia siihen, kuinka pyöräilyreittien kestävyydestä ja vastuullisuudesta voidaan viestiä nykyistä tehokkaammin. Tutkimuksen kohteena oleva pyöräilyreitti, Saariston Rengastie, toimi esimerkkinä, jonka pohjalta ideoitiin kehittämisehdotuksia, joita voidaan soveltaa käytettäväksi Etelä-Savoon.
Tutkimus jakautuu kahteen osioon, joissa molemmissa hyödynnettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe, sisällönanalyysi, toteutettiin etsimällä Saariston Rengastien markkinointiviestinnästä kestävyyteen ja vastuullisuuteen viittaavat tekstit, väitteet ja ilmaisut sekä analysoimalla niitä. Sisällönanalyysillä selvitettiin, mitä kestävyyden ulottuvuuksia Saariston Rengastien markkinointiviestinnässä ilmenee sekä millä tavalla matkailureitin kestävyydestä ja vastuullisuudesta viestitään. Tutkimuksen toinen vaihe, havainnointi, toteutettiin sisällönanalyysin tulosten pohjalta. Havainnoinnin suorittamiseksi Saariston Rengastie pyöräiltiin läpi. Samalla selvitettiin, kuinka näkyvästi Saariston Rengastien markkinointiviestinnässä esiintyvät kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvät tekstit, väitteet ja ilmaisut näyttäytyvät tavalliselle matkailijalle ja kuinka vahvasti ne vastaavat todellisuutta.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka Saariston Rengastien vastuullisuusviestintä on pituuteensa ja tarkoituksiinsa nähden kohtuullisen hyvin muodostettua, myös siinä on havaittu kehittämiskohteita. Erityisesti viestinnän tehokkuuteen liittyvien epäkohtien vuoksi kehittämisehdotuksia on syytä mallintaa Etelä-Savoon tästä esimerkistä soveltaen. Etelä-Savoon ideoiduissa kehittämisehdotuksissa painotetaan keskittymään kaikkien kestävyyden ulottuvuuksien ja vastuullisten tekojen näkymiseen pyöräilyreittien vastuullisuusviestinnässä. Vastuullisuusviestinnän tehokkuuden kannalta tärkeitä ovat myös kaikki ne tekijät, jotka liittyvät asiakastuntemukseen sekä viestinnän vakuuttavuuden ja uskottavuuden lisäämiseen. Tehokkaalla ja monipuolisella vastuullisuusviestinnällä voidaan luoda kilpailuetua ja kasvattaa Etelä-Savossa sijaitsevien pyöräilyreittien vetovoimaa.
Tutkimus jakautuu kahteen osioon, joissa molemmissa hyödynnettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe, sisällönanalyysi, toteutettiin etsimällä Saariston Rengastien markkinointiviestinnästä kestävyyteen ja vastuullisuuteen viittaavat tekstit, väitteet ja ilmaisut sekä analysoimalla niitä. Sisällönanalyysillä selvitettiin, mitä kestävyyden ulottuvuuksia Saariston Rengastien markkinointiviestinnässä ilmenee sekä millä tavalla matkailureitin kestävyydestä ja vastuullisuudesta viestitään. Tutkimuksen toinen vaihe, havainnointi, toteutettiin sisällönanalyysin tulosten pohjalta. Havainnoinnin suorittamiseksi Saariston Rengastie pyöräiltiin läpi. Samalla selvitettiin, kuinka näkyvästi Saariston Rengastien markkinointiviestinnässä esiintyvät kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvät tekstit, väitteet ja ilmaisut näyttäytyvät tavalliselle matkailijalle ja kuinka vahvasti ne vastaavat todellisuutta.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka Saariston Rengastien vastuullisuusviestintä on pituuteensa ja tarkoituksiinsa nähden kohtuullisen hyvin muodostettua, myös siinä on havaittu kehittämiskohteita. Erityisesti viestinnän tehokkuuteen liittyvien epäkohtien vuoksi kehittämisehdotuksia on syytä mallintaa Etelä-Savoon tästä esimerkistä soveltaen. Etelä-Savoon ideoiduissa kehittämisehdotuksissa painotetaan keskittymään kaikkien kestävyyden ulottuvuuksien ja vastuullisten tekojen näkymiseen pyöräilyreittien vastuullisuusviestinnässä. Vastuullisuusviestinnän tehokkuuden kannalta tärkeitä ovat myös kaikki ne tekijät, jotka liittyvät asiakastuntemukseen sekä viestinnän vakuuttavuuden ja uskottavuuden lisäämiseen. Tehokkaalla ja monipuolisella vastuullisuusviestinnällä voidaan luoda kilpailuetua ja kasvattaa Etelä-Savossa sijaitsevien pyöräilyreittien vetovoimaa.