Muutoksen johtamisen malli palveluntarjoajalle
Kivimäki, Heidi (2017)
Kivimäki, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohdeorganisaationa on HUS-Tietohallinto. Kyseessä on asiantuntijaorganisaatio, jossa pääsääntöisesti oman alan asiantuntijat vastaavat itsenäisesti palveluista. Tietohallinto on palveluntarjoaja, joka tuottaa sisäisille ja ulkoisille asiakkaille palveluja. Ohjelmistot ja niiden ylläpito tilataan ulkoisilta toimittajilta.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää muutoksen johtamisen malli palveluntarjoajan roolissa työskentelevälle asiantuntijalle. Muutosmallin kehittäminen on ensisijaisesti toiminnan kehittämistehtävä, mutta samalla myös kokeilu siirtyä astetta menetelmäkeskeisempään suuntaan oman työn kehittämisessä. Opinnäytetyön lähestymistapa on sovellettu konstruktiivinen tutkimus.
Opinnäytetyössä analysoidaan kuusi tunnettua muutoksen johtamisen mallia ja niiden pohjalta ideoidaan uusi muutoksen johtamisen malli palveluntarjoajalle. Valitut mallit ovat Kurt Lewinin 3-vaiheinen muutosmalli, Proscin ADKAR-malli, Kotterin 8-vaiheinen muutosmalli, Coveyn 7 toimintatapaa, Kubler-Rossin muutoskäyrä sekä McKinseyn 7-s viitekehys.
Analyysin perusteella uuden muutoksen johtamisen mallin lähtökohdaksi valikoitui Proscin ADKAR-malli. Suurimpana erona muutoksen johtamiseen on rajapinta, jolla uusi malli toimii. Perinteisesti muutosta johdetaan johdolta henkilöstölle. Asiantuntijaorganisaatiossa kuitenkin palveluntarjoajalla on merkittävä vastuu muutosprosessin onnistumisesta. Palveluntarjoajalle suunnatun muutoksen johtamisen mallin ideana on havainnollistaa, kuinka palveluntarjoaja johtaa sekä itseään, että asiakasta muutoksessa. Se kertoo, kuinka palveluntarjoaja on aina askeleen edellä asiakasta. Malli auttaa ymmärtämään muutoksen vaiheet sekä omasta, että asiakkaan näkökulmasta. Se ohjaa myös palveluntarjoajaa toimenpiteisiin, jotka tunnetusti auttavat muutoksen onnistumiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää muutoksen johtamisen malli palveluntarjoajan roolissa työskentelevälle asiantuntijalle. Muutosmallin kehittäminen on ensisijaisesti toiminnan kehittämistehtävä, mutta samalla myös kokeilu siirtyä astetta menetelmäkeskeisempään suuntaan oman työn kehittämisessä. Opinnäytetyön lähestymistapa on sovellettu konstruktiivinen tutkimus.
Opinnäytetyössä analysoidaan kuusi tunnettua muutoksen johtamisen mallia ja niiden pohjalta ideoidaan uusi muutoksen johtamisen malli palveluntarjoajalle. Valitut mallit ovat Kurt Lewinin 3-vaiheinen muutosmalli, Proscin ADKAR-malli, Kotterin 8-vaiheinen muutosmalli, Coveyn 7 toimintatapaa, Kubler-Rossin muutoskäyrä sekä McKinseyn 7-s viitekehys.
Analyysin perusteella uuden muutoksen johtamisen mallin lähtökohdaksi valikoitui Proscin ADKAR-malli. Suurimpana erona muutoksen johtamiseen on rajapinta, jolla uusi malli toimii. Perinteisesti muutosta johdetaan johdolta henkilöstölle. Asiantuntijaorganisaatiossa kuitenkin palveluntarjoajalla on merkittävä vastuu muutosprosessin onnistumisesta. Palveluntarjoajalle suunnatun muutoksen johtamisen mallin ideana on havainnollistaa, kuinka palveluntarjoaja johtaa sekä itseään, että asiakasta muutoksessa. Se kertoo, kuinka palveluntarjoaja on aina askeleen edellä asiakasta. Malli auttaa ymmärtämään muutoksen vaiheet sekä omasta, että asiakkaan näkökulmasta. Se ohjaa myös palveluntarjoajaa toimenpiteisiin, jotka tunnetusti auttavat muutoksen onnistumiseen.