Päiväkirja: harjoittelijana ammattioppilaitoksen tietohallinnon palveluksessa
Jääskeläinen, Jonne (2017)
Jääskeläinen, Jonne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816742
Tiivistelmä
Tässä portfoliomaisessa päiväkirjaopinnäytetyössä seurataan tekijän työskentelyä ja oppimista harjoittelijana ammattioppilaitoksen tietohallinnon palveluksessa. Tekijä kuvaa kymmenen seurantaviikon ajan työpäiviään ja oppimistaan päivittäisillä merkinnöillä päättäen jokaisen viikon kokoavaan ja kirjallisuutta hyödyntävään analyysiin. Analyyseissä käsitellään osaamisen kehittymistä, selvitystä ja kohdattuja ongelmia viikon ajalta ja perehdytään kirjallisuuteen perustuen johonkin työtehtäviin tai työhön yleisemmällä tasolla liittyvään aiheeseen. Aikavälille 21.8.2017 - 29.10.2017 ajoittuvat seurantaviikot alustetaan lähtötilanteen kuvauksella ja päätetään koko ajanjaksoa arvioivilla pohdinnoilla ja päätelmillä.
Työympäristönä toimii Länsi-Uudenmaan Koulutuskuntayhtymän eli Luksian Lohjan kaupungin keskustan läheisyydessä toimivat yksiköt. Tekijä työskentelee tietohallinnon alaisuudessa help desk -tehtävissä ja sekalaisissa tietohallinnon tehtävissä sekä tietohallinnon työtilasta käsin että jalkautuen eri yksikköjen tiloihin tarpeen mukaan.
Tekijä havaitsee seurantaviikkojen aikana maltillista kehitystä asiakaspalvelu-, viestintä- ja ongelmanratkaisutaidoissaan sekä kasvanutta luottamusta laitteiden ja komponenttien käsittelyssä. Työskentely kokeneempien työntekijöiden kanssa koetaan hyödylliseksi ja opettavaiseksi. Tekijä pitää help desk -töitä mahdollisena vaihtoehtona työelämässään myös jatkossa.
Työympäristönä toimii Länsi-Uudenmaan Koulutuskuntayhtymän eli Luksian Lohjan kaupungin keskustan läheisyydessä toimivat yksiköt. Tekijä työskentelee tietohallinnon alaisuudessa help desk -tehtävissä ja sekalaisissa tietohallinnon tehtävissä sekä tietohallinnon työtilasta käsin että jalkautuen eri yksikköjen tiloihin tarpeen mukaan.
Tekijä havaitsee seurantaviikkojen aikana maltillista kehitystä asiakaspalvelu-, viestintä- ja ongelmanratkaisutaidoissaan sekä kasvanutta luottamusta laitteiden ja komponenttien käsittelyssä. Työskentely kokeneempien työntekijöiden kanssa koetaan hyödylliseksi ja opettavaiseksi. Tekijä pitää help desk -töitä mahdollisena vaihtoehtona työelämässään myös jatkossa.