Kohti parempaa kanavaa yhdessä : yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen
Lindroos, Heli (2017)
Lindroos, Heli
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916776
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sisäistä viestintää ja sen kehittämistä toimeksiantajayrityksessä. Työn toimeksiantajayrityksenä oli luovan alan asiantuntijaorganisaatio. Työn tavoitteena oli saada tietoa henkilöstön näkemyksestä sisäisen viestinnän nykytilanteesta kohdeyrityksessä ja kuinka sisäistä viestintää voidaan kehittää vastaamaan yrityksen tarpeita ja tulevaisuutta.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, sillä tutkimuksen kohteena oli toimeksiantajayrityksen sisäinen viestintä. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Kvantitatiivisella menetelmällä tehtiin kysely, joka lähetettiin koko toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kyselyn vastausprosentti oli 100 % (N=12). Kyselyn vastauksia analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Teorian ja kyselyn tulosten pohjalta tehtiin yksilöhaastattelut koko henkilöstölle. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin taustatietona toimitusjohtajalta saatuja tietoja yrityksestä ja yrityksen sisäisiä ohjeita.
Tutkimustulokset osoittivat, että henkilöstö koki sisäisen viestinnän kohtalaiseksi. Toimeksiantajayrityksessä vahvuudeksi koettiin avoin ja rento tunnelma sekä hyvä yhteishenki. Työyhteisössä koettiin helpoksi keskustella asioista. Yrityksen asioista kaivattiin säännöllisesti tietoa johdolta. Palautteen antamista esimiehiltä ja kollegoilta toivottiin enemmän. Käytössä olevat viestintävälineet koettiin riittäviksi, mutta niiden käyttöön tulisi panostaa ja perehdyttää paremmin. Yhteisten linjausten tekeminen auttaa selkeyttämään sisäistä viestintää.
Tutkimuksessa onnistuttiin tuottamaan toimeksiantajayritykselle käytännön työkaluja sisäisen viestinnän kehittämiseen. Kehittämisehdotukset on tarkoitus ottaa käyttöön toimeksiantajayrityksessä.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, sillä tutkimuksen kohteena oli toimeksiantajayrityksen sisäinen viestintä. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Kvantitatiivisella menetelmällä tehtiin kysely, joka lähetettiin koko toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kyselyn vastausprosentti oli 100 % (N=12). Kyselyn vastauksia analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Teorian ja kyselyn tulosten pohjalta tehtiin yksilöhaastattelut koko henkilöstölle. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin taustatietona toimitusjohtajalta saatuja tietoja yrityksestä ja yrityksen sisäisiä ohjeita.
Tutkimustulokset osoittivat, että henkilöstö koki sisäisen viestinnän kohtalaiseksi. Toimeksiantajayrityksessä vahvuudeksi koettiin avoin ja rento tunnelma sekä hyvä yhteishenki. Työyhteisössä koettiin helpoksi keskustella asioista. Yrityksen asioista kaivattiin säännöllisesti tietoa johdolta. Palautteen antamista esimiehiltä ja kollegoilta toivottiin enemmän. Käytössä olevat viestintävälineet koettiin riittäviksi, mutta niiden käyttöön tulisi panostaa ja perehdyttää paremmin. Yhteisten linjausten tekeminen auttaa selkeyttämään sisäistä viestintää.
Tutkimuksessa onnistuttiin tuottamaan toimeksiantajayritykselle käytännön työkaluja sisäisen viestinnän kehittämiseen. Kehittämisehdotukset on tarkoitus ottaa käyttöön toimeksiantajayrityksessä.