Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Älylaitekoulutuksen tuotteistaminen : kohderyhmänä ikääntyneet

Koivula, Reetta; Ora, Ella-Juulia (2017)

 
Avaa tiedosto
Koivula_Reetta_Ora_Ella-Juulia.pdf (5.343Mt)
Lataukset: 


Koivula, Reetta
Ora, Ella-Juulia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916790
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli älylaitekoulutuksen prototypointi, testaaminen sekä tuotteistaminen. Idea älylaitekoulutuksen tuotteistamisesta tuli, kun Tampereen Kauppaseuran pitkäaikainen jäsen kertoi palvelulle olevan tarvetta. Koulutus prototypoitiin Kauppaseurassa keväällä 2017 ja siihen osallistui kaksikymmentä ikääntynyttä oppijaa.

Älylaitekoulutus tuotteistettiin käyttämällä palvelumuotoilun menetelmiä. Palvelumuotoilussa on tärkeää asiakaslähtöisyys, jota toteutettiin tekemällä Kauppaseuralla määrällinen asiakaskysely, jolla selvitettiin mitä asioita seuran jäsenet halusivat oppia. Kurssin osallistujat pääsivät vaikuttamaan kurssin sisältöön myös sen aikana. Toinen palvelumuotoilun kulmakivistä on yhteiskehittäminen, jota toteutettiin koulutuksen suunnitteluvaiheessa Kauppaseuran toiminnanjohtajan kanssa.

Opinnäytetyön tavoitteena oli älylaitekoulutuksen kokonaisvaltainen kehittäminen. Tarve älylaitekoulutuksen kehittämiseen heräsi ikääntyneiden kokemista vaikeuksista digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Prototyyppiä parannettiin vastaamaan paremmin kouluttajien tavoitteita sekä oppijoiden päämääriä. Parannuksen kohteet ilmenivät koulutuksen prototyypin arvioinnin yhteydessä. Arviointia tehtiin käyttämällä motorola-arviointia, oppijoiden tekemää lopputenttiä, kurssin läsnäololistaa sekä palautekyselyä. Arvioinnin perusteella kehitettiin ratkaisuja ja uusia toimintatapoja koskien ajankäyttöä, kurssin ajoittaista levottomuutta, tasoeroja, keskenjättämistä sekä palautteenantoa. Koulutuksen kehityskohteiden keskiössä oli asiakkaan kokemus.

Älylaitekoulutuksesta tuotteistettiin myytäväksi valmis koulutuspaketti. Myynnin helpottamiseksi suunniteltiin markkinointitoimenpiteitä sekä -materiaalia sekä kartoitettiin kilpailua. Markkinoinnissa välittyy älylaitekoulutuksen arvolupaus, joka kirkastettiin käyttämällä asiakasprofiilin luomiseen tarkoitettua työkalua. Lisäksi selkeytettiin koulutuksen asiakasryhmää sekä palvelun liiketoiminnallisia mahdollisuuksia. Koulutuksen tuottamista kuvaamaan tehtiin palvelun Blueprint ja palvelupolku, joista ilmenevät palveluun osallistuvien tahojen toiminnot ja arvon muodostuminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste