Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Att uppfylla kundens förväntningar: En manual i att möta vandringsturisters behov längs St Olav Waterway leden

Engström, Mathilda (2017)

 
Avaa tiedosto
Engstrom_Mathilda.pdf (1.478Mt)
Lataukset: 


Engström, Mathilda
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916796
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte är att skapa en manual med tips och råd om hur att möta en vandringsturist. Manualen skapas som ett stöd till företagare i Åbo skärgård där St Olav Waterway leden kommer att dras. Företagarna i det här området bör förberedas eftersom de inte nödvändigtvis är vana vid denna typ av turistsegment.

För att öka förståelsen för vandringsturistens behov och förväntningar har jag använt mig av benchmarking metoden. Med denna metod har jag undersökt vandrares recensioner och öppna dagböcker på olika vandringsleders hemsidor. För att komplettera benchmarkingen har jag också utfört fyra kvalitativa intervjuer med erfarna vandrare.

Jag har fördjupat mig i teori om kundtillfredsställelse, kundens förväntningar och behov samt kundmissnöje. Dessutom har jag läst in mig på religiös turism, pilgrimsturism samt vandraren för att få bättre förståelse för dessa turismsegment. För att skapa en så bra manual som möjligt har jag också läst in mig på hur man skapar en manual.

Manualen kommer att delas ut till företagarna vid Åbo skärgård i början av 2018 i samband med att leden blir certifierad.
 
The purpose of my Bachelor’s thesis is to create a manual in which I will provide advice on how to receive hiking tourists in the best way. The manual is created as a support for entrepreneurs in the archipelago around Turku where St Olav Waterway hiking path will be drawn. The entrepreneurs in this area have to be prepared because they are not used to these kinds of tourists.

I have used the benchmarking method to get an understanding about the hiking tourists’ needs and expectations. With this method, I have researched hikers’ reviews and open diaries at different hiking path’s websites. To complete my benchmarking method, I have done four qualitative interviews with experienced hikers.

I have immersed in theory about customer satisfaction, customer expectations, customer needs and customer disappointment. I have also studied religious tourism, pilgrimage tourism and the hiker to receive a deeper comprehension about these tourism segments. I have studied how to create a manual so that I could create as good a manual as possible.

The manual will be handed out to the entrepreneurs in the archipelago in Turku at the beginning of 2018 when the hiking path will be certified.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste