Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oheistuote- ja lisensiointitoimiala Suomessa – Case Dibitassut

Björklund, Anna (2010)

 
Avaa tiedosto
Anna_Bjorklund_Seamk_2010.pdf (11.96Mt)
Lataukset: 


Björklund, Anna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057962
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli toimeksianto MTV3:lta. Tehtävänäni on suunnitella styleguide uudelle animoidulle lasten tv-sarjalle nimeltään Dibitassut. Styleguide jakautuu neljään eri osaan: visuaalisiin elementteihin, kuviosuunnitteluun,markkinointimateriaaliin ja oheistuotteisiin.

Sain projektin alussa asiakkaalta sarjan logon, värimääritykset sekä hahmojen 2dkuvat, joita oheistuotteissa tulee käyttää. Oheistuotteet koostuvat lasten vaatteista, koululaistarvikkeista sekä markkinointimateriaalista. Dibitassujen visuaalinen suunnittelu on alun perin lähtenyt suomalaisten lasten piirustuksista, minkä jälkeen hahmoja ovat suunnitelleet myös lapset Kiinassa. Lapset ovat myös kohderyhmä,jolloin tarkoituksenani on tuoda uusi sarja heille tutuksi sekä suunnitella tuotteita, joissa yhdistyvät luovuus sekä toimivuus. Kirjallisessa osuudessa käsittelin työn sujumista vaihe vaiheelta ja siihen liittyvää taustatyötä. Suoritin teemahaastattelun, joka käsitteli oheistuote- ja lisensiointitoimialan toimintaperiaatteita Suomessa. Selvitin myös toimivan suunnittelun avaintekijät. Ratkaisuja hain haastattelujen lisäksi lähdekirjallisuudesta ja alakohtaisistaartikkeleista.

Lopputuotoksena toteutin Dibitassut-styleguiden sekä kirjallisen raportin. Tutkimustulokset osoittavat, että Suomessa toimiala on vielä uusi mutta kasvava. Oheistuotteista pyritään rakentamaan visuaalisesti monimuotoisia sekä toimivia kuluttajatuotteita, jotka tuovat lisäarvoa brändille. Tuotteista saadaan myös kaupallisesti vahvoja, kun muistetaan pitää kuluttajakohderyhmä suunnittelun perustana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste