Utveckling av en kryssningsprodukt : Case: Viking Lines 23- timmars kryssningar från Åbo
Norrmark, Tessa (2017)
Norrmark, Tessa
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916823
Tiivistelmä
Syftet med det här examensarbetet är att undersöka vad som skulle få fler 21 - 25 åringar i Åboregionen att åka på 23-timmars kryssningar. Vilka faktorer skulle få fler unga att åka på kryssningar i stället för att stanna iland? Resultaten av undersökningen i det här examensarbetet fungerar som ett utvecklingsförslag för Viking Line då de skall locka den här målgruppen att åka på deras kryssningar.
För att uppnå mitt syfte utförde jag en webbenkät som delades ut till denna målgrupp i Åboregionen främst via e-post. Undersökningen utfördes i september 2017. Totalt 128 respondenter svarade på enkäten. För att locka personerna i denna målgrupp att fylla i enkäten kunde de samtidigt delta i en utlottning av ett kryssningspresentkort till Viking Line. Examensarbetets teoretiska referensram består av teorier om konsumentbeteende, tjänsteutveckling samt enkätundersökning.
Resultaten av undersökningen visar att ungdomar främst har åkt på kryssningar för att festa och umgås med vänner eller familj. Billiga priser och god mat är också något som lockar denna målgrupp att åka på kryssningar. Den här målgruppen skulle gärna få studierabatt på några av produkterna eller tjänsterna som finns ombord och de skulle gärna se mer program och aktiviteter som är tillämpade för sin åldersgrupp. The aim of this Bachelor’s thesis is to investigate what factors have an impact on 21 – 25-year-olds in the Turku region when they choose to go on 23-hour cruises from Turku harbour. What would make young people attend cruises instead of staying on land? The results of the survey in this thesis will help Viking Line to develop ideas to attract more young passengers to their cruises.
To achieve my purpose, I made a survey on the internet that was distributed to this target group in the Turku region, primarily via e-mail. The survey was done in September 2017. I received 128 answers. To attract this target group to fill in my survey, they had a chance to attend a lottery where they could win a cruise gift card to Viking Line. The theoretical framework for this thesis consists of theories about consumer behaviour, service development and surveys.
The results of the survey show that young people have attended cruises to party or spend time with their friends or family. Affordable prices and tasty food are also factors that attract this target group to attend cruises. The study also shows that this target group would like to have student discounts on some products or services onboard. They would also like to attend more programmes and activities applicable to their age group.
För att uppnå mitt syfte utförde jag en webbenkät som delades ut till denna målgrupp i Åboregionen främst via e-post. Undersökningen utfördes i september 2017. Totalt 128 respondenter svarade på enkäten. För att locka personerna i denna målgrupp att fylla i enkäten kunde de samtidigt delta i en utlottning av ett kryssningspresentkort till Viking Line. Examensarbetets teoretiska referensram består av teorier om konsumentbeteende, tjänsteutveckling samt enkätundersökning.
Resultaten av undersökningen visar att ungdomar främst har åkt på kryssningar för att festa och umgås med vänner eller familj. Billiga priser och god mat är också något som lockar denna målgrupp att åka på kryssningar. Den här målgruppen skulle gärna få studierabatt på några av produkterna eller tjänsterna som finns ombord och de skulle gärna se mer program och aktiviteter som är tillämpade för sin åldersgrupp.
To achieve my purpose, I made a survey on the internet that was distributed to this target group in the Turku region, primarily via e-mail. The survey was done in September 2017. I received 128 answers. To attract this target group to fill in my survey, they had a chance to attend a lottery where they could win a cruise gift card to Viking Line. The theoretical framework for this thesis consists of theories about consumer behaviour, service development and surveys.
The results of the survey show that young people have attended cruises to party or spend time with their friends or family. Affordable prices and tasty food are also factors that attract this target group to attend cruises. The study also shows that this target group would like to have student discounts on some products or services onboard. They would also like to attend more programmes and activities applicable to their age group.