Utvärdering av förnyat stamkundskoncept : Case: Viking Line Club
Sjöblom, Camilla (2017)
Sjöblom, Camilla
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111216924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111216924
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada selville asiakkaiden mielipiteitä uudistuneesta Viking Line Clubista, jotta yritys tietäisi, miten asiakkaat ovat ottaneet julkaisun vastaan. Yritykselle on tärkeätä saada tietoa julkaisun vastaanottamisesta, jotta Viking Line Club ohjelmaa voitaisiin kehittää paremmaksi ja asiakasystävällisemmäksi ohjelmaksi.
Työni koostuu sekä teoriaosasta, että asiakaskyselystä. Teoriaosan tavoitteena on kuvailla asiakasuskollisuutta, asiakassuhteita ja kanta-asiakasohjelmia yleisellä tasolla, sekä luoda teoreettinen pohja asiakaskyselyäni varten, jotta vastaukset olisi mahdollista analysoida.
Toteutin tutkimukseni asiakaskyselyn avulla, jonka jaoin asiakkaille Viking Linen terminaalissa Helsingissä. Viking Linen asiakkaat saivat vastata kyselyyn. Kokonaismäärä vastanneita oli 50 henkilöä. Kyselyyn vastanneista löytyi sekä Viking Club-jäseniä, että Viking Clubiin kuulumattomia.
Tulokset antoivat arvokasta tietoa Viking Linelle. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat, jotka olivat tietoisia uudistuksesta, olivat tyytyväisiä uudistukseen ja pitivät julkaisua onnistuneena. Puolet kyselyyn osallistuneista eivät kuitenkaan tienneet uudistuksesta.
Työni koostuu sekä teoriaosasta, että asiakaskyselystä. Teoriaosan tavoitteena on kuvailla asiakasuskollisuutta, asiakassuhteita ja kanta-asiakasohjelmia yleisellä tasolla, sekä luoda teoreettinen pohja asiakaskyselyäni varten, jotta vastaukset olisi mahdollista analysoida.
Toteutin tutkimukseni asiakaskyselyn avulla, jonka jaoin asiakkaille Viking Linen terminaalissa Helsingissä. Viking Linen asiakkaat saivat vastata kyselyyn. Kokonaismäärä vastanneita oli 50 henkilöä. Kyselyyn vastanneista löytyi sekä Viking Club-jäseniä, että Viking Clubiin kuulumattomia.
Tulokset antoivat arvokasta tietoa Viking Linelle. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat, jotka olivat tietoisia uudistuksesta, olivat tyytyväisiä uudistukseen ja pitivät julkaisua onnistuneena. Puolet kyselyyn osallistuneista eivät kuitenkaan tienneet uudistuksesta.