Marknadsföringsplan för instagramkontot Travelwithisa
Wide, Isa (2017)
Wide, Isa
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316947
Tiivistelmä
Marknadsföring på sociala medier är populärt idag, och många företag använder fotodelningsplattformen Instagram för sin marknadsföring. Syftet med detta examensarbete är att skapa en social marknadsföringsplan för instagramkontot Travelwithisa (användarnamn @travelwithisa). Instagramkontot ägs och drivs av skribenten till detta examensarbete. Planen tillämpas på kontot Travelwithisa under en period av 6 månader, efter vilken resultatet följs upp. Den teoretiska referensramen består av Instagram och marknadsföring för sociala medier med inriktning på Instagram tillsammans med processen för hur man skapar en marknadsföringsplan. Marknadsföringsplanen består av en nulägesanalys, målsättning och en strategi med handlingsplan tillsammans med utförande samt uppföljande och analysering av resultatet. Resultatet av planen visar en ökning av följare, mera engagerade följare och en högre räckvidd på bildmaterial som publicerats på kontot. Marketing on social media is popular today, and many companies use photo-sharing platform Instagram in their marketing. The aim of the Bachelor’s Thesis is to create a marketing plan for the Instagram account Travelwithisa (@travelwithisa). The Instagram account is owned and run by the author of this thesis. The plan is tested on the account Travelwithisa for a period of 6 months, after which the results are analyzed. The thesis uses theories of Instagram and social media marketing for Instagram together with the process of making a marketing plan. The social marketing plan consists of the following steps: analysis, objectives, and strategy with action plan together with execution, followup and analysis of the results. The results of the marketing plan were an increase in followers, higher engagement and an increased post reach.