Mötes- och konferenstjänster : Utvärdering av Villa Elbas konferensverksamhet
Sundelin, Githa (2017)
Sundelin, Githa
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316999
Tiivistelmä
Villa Elba är huvudsakligen ett ungdomscentra men erbjuder även inkvartering, restaurang, evenemang, och mötes- och konferenstjänster. Villa Elba är beläget i Karleby cirka 4km utanför Karleby centrum.
Syftet med detta examensarbete är att utvärdera Villa Elbas mötes- och konferenstjänster samt ge utvecklings förslag och förbättringsidéer för deras mötes- och konferenstjänster. För att uppnå syftet gjordes en enkätundersökning i september 2017 där mötes- och konferenskunder kunde besvara frågor angående servicen och utbudet.
Villa Elba önskade även att enkäten skulle fungera som bas för tio stycken telefonintervjuer som jag utförde under processen.
Den teoretiska delen för examensarbetet består av litteratur om mötes- och konferensturism, affärsturism, mötesteknik och kundbetjäning. I teorin behandlas olika delområden mera noggrant som kan kopplas till mötes- och konferensverksamheten.
Resultatet av undersökningen visar att kunderna överlag är nöjda med utbudet och servicen. Det framkom både positiva och negativa kommentarer samt förbättringsförslag. Resultatet av detta examensarbete kommer eventuellt att tillämpas och användas av Villa Elba för att utveckla och förbättra deras mötes- och konferenstjänster. Villa Elba is mainly a youth center but also offers lodging- restaurant-, event- meeting, and conference services. Villa Elba is located about 4 km outside the center of the city Kokkola.
The purpose of this Bachelor’s thesis is to evaluate Villa Elbas meeting and conference facilities and possibly give suggestions to improve their meeting and conference services. A survey was done in September 2017 where meeting and conference customers had a chance to answer questions about the service and supply at Villa Elba. Villa Elba also wished that the survey could work as a base for doing ten surveys over the phone that I implemented during the process.
The theoretical part for this thesis consists of literature on meetings and conference tourism, business tourism, meeting technique and customer service. Also, different areas concerning meeting- and conference tourism are applied in the theory.
The result of this survey showed that the customers are overall pleased with the supply and service that is offered. The additional comments were both positive and negative but also comments for improvements were given. The result of this thesis will possibly be used by Villa Elba to develop and improve their meeting and conference services.
Syftet med detta examensarbete är att utvärdera Villa Elbas mötes- och konferenstjänster samt ge utvecklings förslag och förbättringsidéer för deras mötes- och konferenstjänster. För att uppnå syftet gjordes en enkätundersökning i september 2017 där mötes- och konferenskunder kunde besvara frågor angående servicen och utbudet.
Villa Elba önskade även att enkäten skulle fungera som bas för tio stycken telefonintervjuer som jag utförde under processen.
Den teoretiska delen för examensarbetet består av litteratur om mötes- och konferensturism, affärsturism, mötesteknik och kundbetjäning. I teorin behandlas olika delområden mera noggrant som kan kopplas till mötes- och konferensverksamheten.
Resultatet av undersökningen visar att kunderna överlag är nöjda med utbudet och servicen. Det framkom både positiva och negativa kommentarer samt förbättringsförslag. Resultatet av detta examensarbete kommer eventuellt att tillämpas och användas av Villa Elba för att utveckla och förbättra deras mötes- och konferenstjänster.
The purpose of this Bachelor’s thesis is to evaluate Villa Elbas meeting and conference facilities and possibly give suggestions to improve their meeting and conference services. A survey was done in September 2017 where meeting and conference customers had a chance to answer questions about the service and supply at Villa Elba. Villa Elba also wished that the survey could work as a base for doing ten surveys over the phone that I implemented during the process.
The theoretical part for this thesis consists of literature on meetings and conference tourism, business tourism, meeting technique and customer service. Also, different areas concerning meeting- and conference tourism are applied in the theory.
The result of this survey showed that the customers are overall pleased with the supply and service that is offered. The additional comments were both positive and negative but also comments for improvements were given. The result of this thesis will possibly be used by Villa Elba to develop and improve their meeting and conference services.