Suorahaku rekrytoinnin työvälineenä
Miskala, Tytti (2017)
Miskala, Tytti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417029
Tiivistelmä
Yhä useampi työpaikka täytetään suorahaulla, eli etsimällä tehtävään sopivia ehdokkaita ilman työpaikkailmoittelua tai ilmoituksen rinnalla. Opinnäytetyössä tutkittiin suorahakua rekrytoinnin työvälineenä ja työn tavoitteena oli selvittää, miten suorahakua tehdään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin kahdesta tutkimusongelman näkökulmasta tärkeästä osasta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsiteltiin perinteistä rekrytointiprosessia suunnittelusta valintaan ja toisessa osuudessa tutustuttiin suorahakuprosessiin niin hakukanavien ja -metodien, kuin ehdokkaiden kontaktoinnin osalta.
Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisella, eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla suorahaun parissa toimivia rekrytoinnin ammattilaisia. Tutkimuksesta selvisi, että suorahakua toteutetaan useimmiten tekemällä Boolen hakuja käyttäen LinkedIniä hakupohjana. Sähköposti ja LinkedInin InMail-ominaisuus ovat käytetyimmät menetelmät, kun ehdokkaisiin otetaan ensimmäistä kertaa yhteyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen suorahakuprosessin kehittäminen. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten suorahakua tehdään ja työn tuloksia hyödynnetään toimeksiantajayrityksen sisäistä prosessia kehitettäessä. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: ’Miten suorahakuprosessia toimeksiantajayrityksessä voitaisiin kehittää?’
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin kahdesta tutkimusongelman näkökulmasta tärkeästä osasta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsiteltiin perinteistä rekrytointiprosessia suunnittelusta valintaan ja toisessa osuudessa tutustuttiin suorahakuprosessiin niin hakukanavien ja -metodien, kuin ehdokkaiden kontaktoinnin osalta.
Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisella, eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla suorahaun parissa toimivia rekrytoinnin ammattilaisia. Tutkimuksesta selvisi, että suorahakua toteutetaan useimmiten tekemällä Boolen hakuja käyttäen LinkedIniä hakupohjana. Sähköposti ja LinkedInin InMail-ominaisuus ovat käytetyimmät menetelmät, kun ehdokkaisiin otetaan ensimmäistä kertaa yhteyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen suorahakuprosessin kehittäminen. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten suorahakua tehdään ja työn tuloksia hyödynnetään toimeksiantajayrityksen sisäistä prosessia kehitettäessä. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: ’Miten suorahakuprosessia toimeksiantajayrityksessä voitaisiin kehittää?’