Tansanian matkailuimago suomalaisissa matka- ja lifestyleblogeissa
Luoma, Johanna (2017)
Luoma, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417024
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttäjät näkevät muiden tuottamia tekstejä, kuvia ja videoita päivittäin. Näillä tuotoksilla on usein suuri vaikutus mielipiteisiimme, asenteisiimme ja käyttäytymiseemme. Sosiaalisesta mediasta saatu tieto vaikuttaa tutkitusti varsinkin nuoremman väestön matkailukäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutustua Tansanian matkailuimagoon suomalaisissa matka- ja lifestyleblogeissa ja selvittää, minkälaisia mielipiteitä ja kokemuksia bloggaajilla maasta on. Tarkoituksena on yrittää selvittää, millaisia mielikuvia bloggaajat kirjoituksillaan ja kuvillaan maasta lukijoilleen antavat.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan Tansanian perustietoihin, maan vetovoimakohteisiin ja matkailupalvelutarjontaa sekä maan saavutettavuuteen Suomesta. Tämän lisäksi perehdytään matkailumaakuvan eli matkailuimagon syntymiseen ja siihen vaikuttaviin seikkoihin. Myös matkailuimagon positiivista merkitystä turismille arvioidaan. Lopuksi tutustutaan sosiaalisen median vuoksi viime vuosina tapahtuneisiin muutoksiin matkailualalla sekä somen vaikutusta maaimagon muotoutumiseen ihmisten mielissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kevään ja kesän 2017 aikana. Siinä tutustuttiin kymmeneen suomalaiseen blogiin, joissa oli yhteensä laskettuna 52 Tansaniasta kertovaa blogipostausta. Postaukset luettiin läpi useaan kertaan ja niistä kirjattiin ylös kaikki vieraillut kohteet, esille tuodut mielipiteet ja havainnot, kuvista ilmi tulleet asiat sekä teksteistä ja kuvista saatu yleinen mielikuva Tansanian matkailusta, kohteista, ihmisistä, ruoasta, palveluista jne.
Kerätyt huomiot kirjattiin taulukkoon, jonka jälkeen ne jaeoteltiin kolmen valitun teeman mukaisesti ryhmiin. Tämän jälkeen havainnot kerättiin yhteen ja niistä muodostettiin yhtenäinen käsitys matkailuimagosta.
Tansanian matkailuimago suomalaisissa matka- ja lifestyleblogeissa kertoo tarinaa maasta, jonka luonto on todella kaunis ja jonka savanneilla vaeltaa tuhansia ja taas tuhansia eläimiä, joita pääsee safarilla katsomaan hyvinkin läheltä. Se kertoo Sansibarin saaren kauniista valkoisista hiekkarannoista, turkoosista kirkkaasta vedestä ja palmupuista, sekä Stone Townin arabialaisista vanhoista rakennuksista ja kapeista kujista. Tansanialaiset kuvataan köyhiksi, mutta iloisiksi ihmisiksi, jotka ovat kiinnostuneita turisteista. Joka puolella on ihmisiä värikkäissä vaatteissa ja sama värikkyys toistuu toreilla myytävissä hedelmissä, kasviksissa ja kankaissa.
Tansanian maaimago suomalaisissa blogeissa on hyvin positiivinen. Se antaa maasta tietoa etsiville ja siihen sosiaalisen median kautta tutustuville lukijoille positiivisia mielikuvia.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutustua Tansanian matkailuimagoon suomalaisissa matka- ja lifestyleblogeissa ja selvittää, minkälaisia mielipiteitä ja kokemuksia bloggaajilla maasta on. Tarkoituksena on yrittää selvittää, millaisia mielikuvia bloggaajat kirjoituksillaan ja kuvillaan maasta lukijoilleen antavat.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan Tansanian perustietoihin, maan vetovoimakohteisiin ja matkailupalvelutarjontaa sekä maan saavutettavuuteen Suomesta. Tämän lisäksi perehdytään matkailumaakuvan eli matkailuimagon syntymiseen ja siihen vaikuttaviin seikkoihin. Myös matkailuimagon positiivista merkitystä turismille arvioidaan. Lopuksi tutustutaan sosiaalisen median vuoksi viime vuosina tapahtuneisiin muutoksiin matkailualalla sekä somen vaikutusta maaimagon muotoutumiseen ihmisten mielissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kevään ja kesän 2017 aikana. Siinä tutustuttiin kymmeneen suomalaiseen blogiin, joissa oli yhteensä laskettuna 52 Tansaniasta kertovaa blogipostausta. Postaukset luettiin läpi useaan kertaan ja niistä kirjattiin ylös kaikki vieraillut kohteet, esille tuodut mielipiteet ja havainnot, kuvista ilmi tulleet asiat sekä teksteistä ja kuvista saatu yleinen mielikuva Tansanian matkailusta, kohteista, ihmisistä, ruoasta, palveluista jne.
Kerätyt huomiot kirjattiin taulukkoon, jonka jälkeen ne jaeoteltiin kolmen valitun teeman mukaisesti ryhmiin. Tämän jälkeen havainnot kerättiin yhteen ja niistä muodostettiin yhtenäinen käsitys matkailuimagosta.
Tansanian matkailuimago suomalaisissa matka- ja lifestyleblogeissa kertoo tarinaa maasta, jonka luonto on todella kaunis ja jonka savanneilla vaeltaa tuhansia ja taas tuhansia eläimiä, joita pääsee safarilla katsomaan hyvinkin läheltä. Se kertoo Sansibarin saaren kauniista valkoisista hiekkarannoista, turkoosista kirkkaasta vedestä ja palmupuista, sekä Stone Townin arabialaisista vanhoista rakennuksista ja kapeista kujista. Tansanialaiset kuvataan köyhiksi, mutta iloisiksi ihmisiksi, jotka ovat kiinnostuneita turisteista. Joka puolella on ihmisiä värikkäissä vaatteissa ja sama värikkyys toistuu toreilla myytävissä hedelmissä, kasviksissa ja kankaissa.
Tansanian maaimago suomalaisissa blogeissa on hyvin positiivinen. Se antaa maasta tietoa etsiville ja siihen sosiaalisen median kautta tutustuville lukijoille positiivisia mielikuvia.