Viestintäsuunnitelma Food for Thought -vastuullisuuskampanjalle
Gröhn, Vilma (2017)
Gröhn, Vilma
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111317007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111317007
Tiivistelmä
Food for Thought on UniCafe-opiskelijaravintoloissa järjestettävä kampanja, jonka tarkoitus on tiedottaa UniCafe-ravintoloissa tehtävästä vastuullisuustyöstä. Kampanjan aikana ravintoloihin pystytetään kampanjointipisteitä, joissa vierailee ravintoloiden vastuullisia yhteistyökumppaneita. Kampanjasta viestitään pääasiassa sosiaalisen median välityksellä. Opinnäytetyöni on sosiaaliseen mediaan painottava viestintäsuunnitelma kyseistä kampanjaa varten.
Vastuullisuusviestintä on yleistynyt 2000-luvulle tultaessa, ja sen merkittävyys lisääntyy jatkuvasti. Vastuullisuusviestinnän tarkoitus ei ole ensisijaisesti hankkia uusia asiakkaita, kuten markkinointiviestinnän, vaan luoda lisäarvoa olemassa oleville asiakkaille. Koska vastuullisuusviestintä saattaa aiheuttaa vastaanottajissaan epäluuloja, järjestelmällinen ja ammattimainen viestintä on tarpeellista.
Sosiaaliset mediat ovat erilaisista internetpohjaisia viestintäpalveluita, joissa jokainen käyttäjä voi halutessaan luoda itse sisältöä ja keskustella muiden henkilöiden kanssa. Yritykset käyttävät sosiaalista mediaa yhä enemmän, sillä valtaosa asiakkaista on saavutettavissa sen avulla, mutta erityisesti, koska asiakkaat olettavat löytävänsä yritykset sosiaalisesta mediasta.
UniCafe-ravintolat ovat HYY Yhtymän operoimia opiskelijaravintoloita Helsingissä. Ravintolat pyrkivät profiloitumaan vastuullisena ruoantuottajana, ja vastuullisuuden eteen tehdään yrityksessä paljon töitä. Yrityksen sisältä kuitenkin nousi ajatus, ettei vastuullisuustyöstä viestitä riittävästi. Tämän pohjalta päätettiin aloittaa syksyisin toteutettava Food for Thought -kampanja, jonka aikana UniCafen vastuulliset yhteistyökumppanit saapuvat ravintoloihin. Tämän tarkoituksena oli lisätä vastuullisuustietämystä ravintoloiden asiakkaissa, ja täten tuoda heille lisäarvoa.
Opinnäytetyön produktissa on kaksi osaa: viestintäsuunnitelma sekä operatiivisen viestinnän ohjeistus. Viestintäsuunnitelmassa kuvataan kampanjan perusidea, ja sen sisältö muodostuu kampanjan toteutuksen ja käytänteiden kuvaamisesta. Operatiivisen viestinnän ohjeistus puolestaan on kuvaus viestinnän päivittäistoiminnoista. Toiminnot on jaoteltu viikkoperusteisesti, eri viikonpäiville jaoteltuna julkaisukanaviensa mukaan. Mittausta varten toteutin Webropol-kyselyn.
Tulosten perusteella kampanjan viestintä ei ole ollut riittävää suunnitelmallisuudesta huolimatta. Kohderyhmä ei löydä UniCafen viestintäkanaviin, eikä viesti ole mennyt sitä kautta perille. Viestintää voi kehittää ostamalla maksullista mainontaa, tai tuoda kampanjointipisteille enemmän konkreettisia tuotteita, ja sen avulla korostaa asiakkaan saamaa hyötyä.
Vastuullisuusviestintä on yleistynyt 2000-luvulle tultaessa, ja sen merkittävyys lisääntyy jatkuvasti. Vastuullisuusviestinnän tarkoitus ei ole ensisijaisesti hankkia uusia asiakkaita, kuten markkinointiviestinnän, vaan luoda lisäarvoa olemassa oleville asiakkaille. Koska vastuullisuusviestintä saattaa aiheuttaa vastaanottajissaan epäluuloja, järjestelmällinen ja ammattimainen viestintä on tarpeellista.
Sosiaaliset mediat ovat erilaisista internetpohjaisia viestintäpalveluita, joissa jokainen käyttäjä voi halutessaan luoda itse sisältöä ja keskustella muiden henkilöiden kanssa. Yritykset käyttävät sosiaalista mediaa yhä enemmän, sillä valtaosa asiakkaista on saavutettavissa sen avulla, mutta erityisesti, koska asiakkaat olettavat löytävänsä yritykset sosiaalisesta mediasta.
UniCafe-ravintolat ovat HYY Yhtymän operoimia opiskelijaravintoloita Helsingissä. Ravintolat pyrkivät profiloitumaan vastuullisena ruoantuottajana, ja vastuullisuuden eteen tehdään yrityksessä paljon töitä. Yrityksen sisältä kuitenkin nousi ajatus, ettei vastuullisuustyöstä viestitä riittävästi. Tämän pohjalta päätettiin aloittaa syksyisin toteutettava Food for Thought -kampanja, jonka aikana UniCafen vastuulliset yhteistyökumppanit saapuvat ravintoloihin. Tämän tarkoituksena oli lisätä vastuullisuustietämystä ravintoloiden asiakkaissa, ja täten tuoda heille lisäarvoa.
Opinnäytetyön produktissa on kaksi osaa: viestintäsuunnitelma sekä operatiivisen viestinnän ohjeistus. Viestintäsuunnitelmassa kuvataan kampanjan perusidea, ja sen sisältö muodostuu kampanjan toteutuksen ja käytänteiden kuvaamisesta. Operatiivisen viestinnän ohjeistus puolestaan on kuvaus viestinnän päivittäistoiminnoista. Toiminnot on jaoteltu viikkoperusteisesti, eri viikonpäiville jaoteltuna julkaisukanaviensa mukaan. Mittausta varten toteutin Webropol-kyselyn.
Tulosten perusteella kampanjan viestintä ei ole ollut riittävää suunnitelmallisuudesta huolimatta. Kohderyhmä ei löydä UniCafen viestintäkanaviin, eikä viesti ole mennyt sitä kautta perille. Viestintää voi kehittää ostamalla maksullista mainontaa, tai tuoda kampanjointipisteille enemmän konkreettisia tuotteita, ja sen avulla korostaa asiakkaan saamaa hyötyä.