Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

En utredning av turismföretagens marknadskommunikation i Jakobstadsregionen

Enqvist, Heidi (2017)

 
Avaa tiedosto
Enqvist_Heidi.pdf (1.268Mt)
Lataukset: 


Enqvist, Heidi
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417087
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete är att utreda och få en överblick av hur Jakobstadsnejdens turismföretags marknadskommunikation fungerar. Tillsammans med mina uppdragsgivare Katja Norrgård och Sven Söderholm på utvecklingsbolaget Concordia kom vi fram till att företagare i Jakobstadsnejden har svårt att nå ut till sin målgrupp.

För att ta reda på vad detta kan bero på har jag valt att läsa in mig på teorin kring kundsegmentering, målgrupper och marknadskommunikation eftersom att de alla går hand i hand. Genom att kundsegmentera på rätt sätt kommer man fram till den målgrupp som passar verksamheten bäst. Därefter kan du anpassa marknadskommunikationen så den passar målgruppen.

För att kunna utreda hur det egentligen ligger till har jag tillsammans med uppdragsgivaren valt att göra en kvantitativ undersökning. Undersökningen består av en enkät som jag skickat ut till åtta stycken företag i nejden. Enkäten innehåller sakfrågor som stöder syftet med arbetet.

Svaren jag fick in genom enkäten bekräftade en del av Concordias misstankar. Det viktigaste resultatet som framkom genom enkäten är vikten av kundsegmentering. Det är där det brister i marknadsföringen för företagen. Förslag på utveckling ges i slutet av arbetet.
 
The purpose of my bachelor´s thesis is to investigate and get the overview of how marketing communication works in tourism companies in Pietarsaari area. Together with my clients Katja Norrgård and Sven Söderholm from the development company Concordia we found that companies in the Pietarsaari area are struggling to reach out to their target groups.

To find the reason for this, I have chosen to research the connected theory around customer segmentation, target groups and marketing communication. By doing customer segmentation the right way, we will find the right target group that best fits the company. Thereafter, it is possible to adjust marketing communication that will match the target group.

To be able to investigate what it really looks like, I have together with my commissioners chosen to make a quantitative investigation. The investigation consists of an inquiry that I have sent out to eight companies in the area. The inquiry consists of factual questions that supports the purpose of the task.

The answers I received from the inquiry confirmed some of Concordiás assumptions. The most important result that came forward in the inquiry is the importance of customer segmentation. This is what lacks in the marketing for the companies. Development proposals are given at the end of the bachelor´s thesis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste