Hankeviestinnän kehittäminen : A-Tuottajat Oy
Mustakallio, Maria (2017)
Mustakallio, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää A-Tuottajat Oy:n hankeviestintää laatimalla hankeviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä hankeviestinnän suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä hankeviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa kyselytutkimus toimeksiantajayrityksen asiakkaille.
Teoreettinen viitekehys työhön muodostuu hankeviestinnän suunnitteluprosessista ja hankeviestinnän keinoista. Empiirisen osuuden kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselyssä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi 241 henkilöä. Tutkimustuloksista selvisi, että tällä hetkellä viestintäkanavista parhaiten kohderyhmän tavoittavat nettisivut ja lehti. Tulevaisuudessa eniten toivottiin käytettävän nettisivuja, sähköpostia ja AtriaTuottaja-lehteä. Avoimessa kysymyksessä toivottiin erityisesti myös henkilökohtaista kontaktia. Suurin osa vastaajista oli tietoisia hankkeista mutta ei kuitenkaan osallistunut niihin.
Hankeviestintäsuunnitelma rakennettiin hankeviestinnän suunnitteluprosessin mukaisesti. Se sisältää nykytila- ja asiakasanalyysit, tavoitteet, kohderyhmän ja budjetin, viestintäkeinot sekä seurannan ja arvioinnin. Viestintäkeinoiksi suunnitelmaan valittiin nettisivut, sähköposti, sosiaalisesta mediasta Facebook, henkilökohtainen kontaktointi sekä mainonta ja tiedottaminen.
Teoreettinen viitekehys työhön muodostuu hankeviestinnän suunnitteluprosessista ja hankeviestinnän keinoista. Empiirisen osuuden kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselyssä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi 241 henkilöä. Tutkimustuloksista selvisi, että tällä hetkellä viestintäkanavista parhaiten kohderyhmän tavoittavat nettisivut ja lehti. Tulevaisuudessa eniten toivottiin käytettävän nettisivuja, sähköpostia ja AtriaTuottaja-lehteä. Avoimessa kysymyksessä toivottiin erityisesti myös henkilökohtaista kontaktia. Suurin osa vastaajista oli tietoisia hankkeista mutta ei kuitenkaan osallistunut niihin.
Hankeviestintäsuunnitelma rakennettiin hankeviestinnän suunnitteluprosessin mukaisesti. Se sisältää nykytila- ja asiakasanalyysit, tavoitteet, kohderyhmän ja budjetin, viestintäkeinot sekä seurannan ja arvioinnin. Viestintäkeinoiksi suunnitelmaan valittiin nettisivut, sähköposti, sosiaalisesta mediasta Facebook, henkilökohtainen kontaktointi sekä mainonta ja tiedottaminen.