Analysis of Service Concept Renewal: Case Neste K Linnatuuli
Tornberg, Jussi (2017)
Tornberg, Jussi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617165
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona liikenneasema Neste K Linnatuulen kauppiaalle. Linnatuulen palvelukonsepti uudistui keväällä 2017. Uudistus sisälsi erilaisia muutoksia liikenneaseman palveluissa, tiloissa sekä tuotevalikoimissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka onnistuneesti muutokset toteutettiin tutkimalla, miten Linnatuulen johto onnistui muutosten johtamisessa ja miten henkilöstö koki muutokset. Selvityksen ensisijaiset tavoitteet olivat tuottaa arvokasta informaatiota organisaation nykytilasta uudistusten jälkeen sekä tarjota suosituksia tekniikoista ja ohjenuorista hyödynnettäväksi niin organisaation nykytilanteessa kuin tulevaisuudenkin muutoksissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui pääosin erilaisista muutosjohtamisen ja organisaatiokäyttäytymisen teorioista. Lisäksi tutkimuksen laatija tarkasteli myös sitä, miten muutostilanteet vaikuttavat motivaatioon. Empiirisen tutkimuksen menetelminä käytettiin haastattelua ja kyselylomaketta: Linnatuulen kauppiasta haastateltiin ja kyselylomake lähetettiin henkilöstölle sähköpostitse. Tutkimustuloksia analysoitiin teorioiden pohjalta, ja tutkittavien osapuolten näkökulmia muutoksista myös vertailtiin keskenään analyysiosuudessa.
Tutkimus toi esiin useita Linnatuulen muutosprojektin osa-alueita, joita voidaan pitää onnistuneina, mutta myös useita kehitettäviä osa-alueita. Tutkimuksen suosituksina esitettiin keinoja muutosviestinnän parantamiseksi, sekä erilaisia johtamistyylejä esimiestyön vahvistamiseksi. Lisäksi suosituksia esitettiin myös erilaisten käytännön ongelmien korjaamiseksi, joita muutosprojektin aikana oli ilmennyt.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui pääosin erilaisista muutosjohtamisen ja organisaatiokäyttäytymisen teorioista. Lisäksi tutkimuksen laatija tarkasteli myös sitä, miten muutostilanteet vaikuttavat motivaatioon. Empiirisen tutkimuksen menetelminä käytettiin haastattelua ja kyselylomaketta: Linnatuulen kauppiasta haastateltiin ja kyselylomake lähetettiin henkilöstölle sähköpostitse. Tutkimustuloksia analysoitiin teorioiden pohjalta, ja tutkittavien osapuolten näkökulmia muutoksista myös vertailtiin keskenään analyysiosuudessa.
Tutkimus toi esiin useita Linnatuulen muutosprojektin osa-alueita, joita voidaan pitää onnistuneina, mutta myös useita kehitettäviä osa-alueita. Tutkimuksen suosituksina esitettiin keinoja muutosviestinnän parantamiseksi, sekä erilaisia johtamistyylejä esimiestyön vahvistamiseksi. Lisäksi suosituksia esitettiin myös erilaisten käytännön ongelmien korjaamiseksi, joita muutosprojektin aikana oli ilmennyt.