Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kala ry:n metsätoimihenkilöiden käsityksiä myyntiosaamisestaan
Manninen, Tarja (2017)
Manninen, Tarja
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kala ry, joka on palveluliiketoimintaa sekä edunvalvontaa harjoittava alueellinen metsänomistajien hallinnoima yhdistys. Tutkimustyön tarkoituksena oli selvittää Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kalan metsätoimihenkilöiden käsityksiä myyntiosaamisestaan ja sitä, mitä kehittämistarpeita toimihenkilöt itse näkevät myyntiosaamisessaan. Työn tavoitteena oli näin löytää metsätoimihenkilöiden myyntiosaamisen keskeiset kehittämistarpeet.
Opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan pääteemat olivat asiantuntijapalvelut, henkilökohtainen myyntityö sekä myyntiosaaminen. Asiantuntijapalvelujen osalta tarkasteltiin palveluja ja niiden tuotteistamista sekä metsänhoitoyhdistyksen tarjoamien palvelujen erityispiirteitä. Henkilökohtaista myyntityötä tarkasteltiin markkinoinnin kilpailukeinona, lisäksi käsiteltiin myyntityön tuloksellisuutta, myyntiprosessia sekä myynnin johtamista. Myyntiosaamisen osana tarkasteltiin yleisesti osaamisen käsitettä, johtamista sekä arviointia. Lisäksi tarkasteltiin asenteiden, tietojen, taitojen ja motivaation merkitystä myyntityössä sekä hyvän asiantuntijamyyjän ominaisuuksia.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kalan 34 metsätoimihenkilölle. Kyselyyn vastasi 30 henkilöä, joka oli 88 prosenttia kohderyhmästä.
Tutkimustulosten mukaan Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kalan metsätoimihenkilöt suhtautuivat myyntityöhön myönteisesti, myyntityö koettiin mielekkäänä ja siinä haluttiin kehittyä. Metsätoimihenkilöiden käsitysten mukaan heidän tiedolliset ja taidolliset valmiudet myyntityössä onnistumiseen olivat keskimäärin hyvällä tasolla. Myyntityö koettiin asiakkaiden auttamisena ja työtä tehtiin asiakaslähtöisesti. Työssä metsätoimihenkilöitä motivoi työn monipuolisuus, raha ja tyytyväiset asiakkaat. Metsätoimihenkilöt kaipasivat myyntityönsä tueksi koulutusta, lisäohjeistusta, vertaistukea toisilta toimihenkilöiltä sekä kokemusten jakamista organisaation sisällä nykyistä enemmän.
Opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan pääteemat olivat asiantuntijapalvelut, henkilökohtainen myyntityö sekä myyntiosaaminen. Asiantuntijapalvelujen osalta tarkasteltiin palveluja ja niiden tuotteistamista sekä metsänhoitoyhdistyksen tarjoamien palvelujen erityispiirteitä. Henkilökohtaista myyntityötä tarkasteltiin markkinoinnin kilpailukeinona, lisäksi käsiteltiin myyntityön tuloksellisuutta, myyntiprosessia sekä myynnin johtamista. Myyntiosaamisen osana tarkasteltiin yleisesti osaamisen käsitettä, johtamista sekä arviointia. Lisäksi tarkasteltiin asenteiden, tietojen, taitojen ja motivaation merkitystä myyntityössä sekä hyvän asiantuntijamyyjän ominaisuuksia.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kalan 34 metsätoimihenkilölle. Kyselyyn vastasi 30 henkilöä, joka oli 88 prosenttia kohderyhmästä.
Tutkimustulosten mukaan Metsänhoitoyhdistys Pyhä-Kalan metsätoimihenkilöt suhtautuivat myyntityöhön myönteisesti, myyntityö koettiin mielekkäänä ja siinä haluttiin kehittyä. Metsätoimihenkilöiden käsitysten mukaan heidän tiedolliset ja taidolliset valmiudet myyntityössä onnistumiseen olivat keskimäärin hyvällä tasolla. Myyntityö koettiin asiakkaiden auttamisena ja työtä tehtiin asiakaslähtöisesti. Työssä metsätoimihenkilöitä motivoi työn monipuolisuus, raha ja tyytyväiset asiakkaat. Metsätoimihenkilöt kaipasivat myyntityönsä tueksi koulutusta, lisäohjeistusta, vertaistukea toisilta toimihenkilöiltä sekä kokemusten jakamista organisaation sisällä nykyistä enemmän.