Palautekäytäntöjen kehittäminen Seppälässä
Varhala, Ida-Maria (2017)
Varhala, Ida-Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Seppälän palautekäytäntö-jä aloittamalla seitsemästä myymälästä. Seppälä on suomalainen per-heyritys, joka myy naisten, miesten ja lasten vaatteita, kenkiä ja kosme-tiikkaa. Toimeksiantajana tarkemmin ottaen toimii Tampereen Koskikes-kuksen Seppälä. Opinnäytetyön idea lähti liikkeelle opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta aiheeseen sekä työsuhteesta Seppälään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työ koostuu teoria- sekä kehittämisosuudesta. Tutkielman teoriaosuus sisältää osiot palautteen hyödyistä, esteistä, vuorovaikutuspalautteesta sekä palaut-teen kokemisesta. Käytännön työ ja kehittäminen aloitettiin kartoittamal-la seitsemän eri myymälän palautekäytännön nykytila yksinkertaisella ky-selyllä, joka toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja vastauksia saatiin yh-teensä 25. Kyselyn vastauksia analysoitaessa havaittiin, että palautteen kokemisessa on kehitettävää ja tämän pohjalta luotiin koko henkilökun-nan käyttöön tuleva palauteohje hyvän palautteen antamiseen sekä jat-kotoimenpiteenä tiimisopimus, jonka avulla on tarkoitus pystyä seuraa-maan palautekulttuurin kehitystä.
Opinnäytetyön lopussa käsitellään johtopäätöksissä työn onnistumista, jatkosuunnitelmaa ja käyttöönottoa. Lisäksi lopussa on kirjoittajan poh-dinta ja arviointi työn etenemisestä, haasteista ja koko projektista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työ koostuu teoria- sekä kehittämisosuudesta. Tutkielman teoriaosuus sisältää osiot palautteen hyödyistä, esteistä, vuorovaikutuspalautteesta sekä palaut-teen kokemisesta. Käytännön työ ja kehittäminen aloitettiin kartoittamal-la seitsemän eri myymälän palautekäytännön nykytila yksinkertaisella ky-selyllä, joka toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja vastauksia saatiin yh-teensä 25. Kyselyn vastauksia analysoitaessa havaittiin, että palautteen kokemisessa on kehitettävää ja tämän pohjalta luotiin koko henkilökun-nan käyttöön tuleva palauteohje hyvän palautteen antamiseen sekä jat-kotoimenpiteenä tiimisopimus, jonka avulla on tarkoitus pystyä seuraa-maan palautekulttuurin kehitystä.
Opinnäytetyön lopussa käsitellään johtopäätöksissä työn onnistumista, jatkosuunnitelmaa ja käyttöönottoa. Lisäksi lopussa on kirjoittajan poh-dinta ja arviointi työn etenemisestä, haasteista ja koko projektista.