Virta-kortin käytön arviointi
Askolin, Laura (2017)
Askolin, Laura
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817326
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kerätä käyttäjäkokemuksia ja palautetta Virta-kortin käyttäjiltä. Tarkoituksena oli vastaavien toimintamallien tutkimustulosten ja Virta-kortin käyttäjien näkemysten perusteella esittää huomioita, joita työn tilaaja voisi hyödyntää toimintamallin kehittämisessä.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimivat vähävaraisuuden vaikutus hyvinvointiin, hyvinvoinnin edistäminen kunnassa ja kuntalaisten yhdenvertaisuuden edistäminen kulttuuri- ja liikuntapalveluiden saavutettavuudella. Käyttäjien kokemukset ja mielipiteet toimivat työn lähtökohtana ja tutkimustuloksia tarkastellaan tästä näkökulmasta.
Virta-kortin käyttäjäkokemuksia keräsin suunnittelemani, kortin hankkineille tarkoitetun, päiväkirjan avulla. Päiväkirja oli saatavilla, kun Virta-korttia alettiin myymään tammikuussa 2017. Kolme Virta-kortin ostanutta henkilöä täytti ja palautti Virta-päiväkirjan määräaikaan mennessä. Lisäksi haastattelin puhelimitse kolmea ja sähköpostitse yhtä Virta-kortin käyttäjää. Haastattelussa käytin muodostamaani teemahaastattelun runkoa. Haastattelut toteutin kesäkuun 2017 aikana.
Kaikki Virta-kortin hankkineet olivat erittäin tyytyväisiä korttiin ja sillä saataviin etuihin ja palveluihin. Liikuntapalveluita käytettiin kortilla selkeästi enemmän kuin kulttuuripalveluita. Kortista oltiin laajalti kiinnostuneita. Kuntalaisten tiedustelut kortista liittyivät useimmiten käytänteisiin ja kohderyhmiin. Tutkimukseni tulokset olivat hyvin samansuuntaiset aiempien, vastaavista toimintamalleista tehtyjen tutkimusten kanssa. Toimintamallin kehittämisessä tulisi pohtia laajentamista uusiin kohderyhmiin sekä kulttuuri- ja liikuntapalveluiden käytön mahdollistavien etujen liittämistä korttiin.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimivat vähävaraisuuden vaikutus hyvinvointiin, hyvinvoinnin edistäminen kunnassa ja kuntalaisten yhdenvertaisuuden edistäminen kulttuuri- ja liikuntapalveluiden saavutettavuudella. Käyttäjien kokemukset ja mielipiteet toimivat työn lähtökohtana ja tutkimustuloksia tarkastellaan tästä näkökulmasta.
Virta-kortin käyttäjäkokemuksia keräsin suunnittelemani, kortin hankkineille tarkoitetun, päiväkirjan avulla. Päiväkirja oli saatavilla, kun Virta-korttia alettiin myymään tammikuussa 2017. Kolme Virta-kortin ostanutta henkilöä täytti ja palautti Virta-päiväkirjan määräaikaan mennessä. Lisäksi haastattelin puhelimitse kolmea ja sähköpostitse yhtä Virta-kortin käyttäjää. Haastattelussa käytin muodostamaani teemahaastattelun runkoa. Haastattelut toteutin kesäkuun 2017 aikana.
Kaikki Virta-kortin hankkineet olivat erittäin tyytyväisiä korttiin ja sillä saataviin etuihin ja palveluihin. Liikuntapalveluita käytettiin kortilla selkeästi enemmän kuin kulttuuripalveluita. Kortista oltiin laajalti kiinnostuneita. Kuntalaisten tiedustelut kortista liittyivät useimmiten käytänteisiin ja kohderyhmiin. Tutkimukseni tulokset olivat hyvin samansuuntaiset aiempien, vastaavista toimintamalleista tehtyjen tutkimusten kanssa. Toimintamallin kehittämisessä tulisi pohtia laajentamista uusiin kohderyhmiin sekä kulttuuri- ja liikuntapalveluiden käytön mahdollistavien etujen liittämistä korttiin.