Internetin hyödyntäminen maatalouskaupan markkinoinnissa
Vähä-Rahka, Jouko (2010)
Vähä-Rahka, Jouko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078245
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten maatalouden vähittäiskauppa voi hyödyntää internettiä ja sosiaalista mediaa markkinoinnissa, huomioiden maatalouskaupan erityispiirteet.
Tutkimusaineistona käytettiin seitsemän maatalouskaupan internetsivuja ja internetverkkoa käyttäen tehtyjen ko. maatalouskauppojen markkinointia kartoittaen hakutuloksia sekä laajaa tilastollista sekundääriaineistoa maatalousyrittäjien internetin käytöstä (N=797). Lisäksi tehtiin kysely, jossa kysyttiin kolmelta valtakunnallisten maatalouskauppojen markkinoinnista vastaavalta henkilöltä heidän näkemyksiään ja ajatuksiaan internetin käytöstä markkinoinnissa omassa yrityksessään. Maatalousyrittäjien näkökulmaa selvitettiin puhelinhaastatteluilla, joissa kar-toitettiin kymmeneltä maatalousyrittäjältä heidän nykyistä internetin käyttöään ja toiveitaan siitä, miten maatalouskauppa voi kehittää markkinointiaan internettiä ja sosiaalista mediaa käyttäen.
Maatalousyrittäjät käyttävät internettiä runsaasti ammatillisessa käytössä. Maatalouskauppojen sivuja käytetään kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin muita maatalouteen liittyviä sivustoja eri aloilta. Maatalouskauppojen internetissä oleva tarjonta ei vielä ole sillä tasolla, jota maatalousyrittäjät odottavat ja mitä nykyinen tekniikka mahdollistaa. Maatalouskauppojen internetsivujen päivittäminen ja sivuilla käytävä aktiivinen kanssakäyminen on vielä alhaisemmalla tasolla kuin mitä mahdollisuuksia on ja mitä asiakkaat tahtovat.
Maatalouskaupan suurimpien valtakunnallisten keskusliikkeiden internetsivut ovat monipuolisempia ja informatiivisempia kuin pienempien toimijoiden, ja niillä on myös suuremmat resurssit hoitaa markkinointia internettiä hyödyntäen.
Tutkimusaineistona käytettiin seitsemän maatalouskaupan internetsivuja ja internetverkkoa käyttäen tehtyjen ko. maatalouskauppojen markkinointia kartoittaen hakutuloksia sekä laajaa tilastollista sekundääriaineistoa maatalousyrittäjien internetin käytöstä (N=797). Lisäksi tehtiin kysely, jossa kysyttiin kolmelta valtakunnallisten maatalouskauppojen markkinoinnista vastaavalta henkilöltä heidän näkemyksiään ja ajatuksiaan internetin käytöstä markkinoinnissa omassa yrityksessään. Maatalousyrittäjien näkökulmaa selvitettiin puhelinhaastatteluilla, joissa kar-toitettiin kymmeneltä maatalousyrittäjältä heidän nykyistä internetin käyttöään ja toiveitaan siitä, miten maatalouskauppa voi kehittää markkinointiaan internettiä ja sosiaalista mediaa käyttäen.
Maatalousyrittäjät käyttävät internettiä runsaasti ammatillisessa käytössä. Maatalouskauppojen sivuja käytetään kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin muita maatalouteen liittyviä sivustoja eri aloilta. Maatalouskauppojen internetissä oleva tarjonta ei vielä ole sillä tasolla, jota maatalousyrittäjät odottavat ja mitä nykyinen tekniikka mahdollistaa. Maatalouskauppojen internetsivujen päivittäminen ja sivuilla käytävä aktiivinen kanssakäyminen on vielä alhaisemmalla tasolla kuin mitä mahdollisuuksia on ja mitä asiakkaat tahtovat.
Maatalouskaupan suurimpien valtakunnallisten keskusliikkeiden internetsivut ovat monipuolisempia ja informatiivisempia kuin pienempien toimijoiden, ja niillä on myös suuremmat resurssit hoitaa markkinointia internettiä hyödyntäen.