Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet pelillisessä oppimisessa
Koskikallio, Kati (2017)
Lataukset:
Koskikallio, Kati
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817323
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia pelillisessä oppimisessa. Työssä perehdyttiin sekä pelilliseen oppimiseen että lisätyn todellisuuden teknologiaan. Haastattelututkimuksessa selvitettiin asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, miten lisättyä todellisuutta voisi hyödyntää oppimisen tukena.
Ihminen oppii uusia asioita koko elämänsä ajan. Ihmiset oppivat eri tavoilla, ja myös yksilön oppiminen voi olla erilaista eri oppimistilanteissa. Tänä päivänä formaali oppiminen tapahtuu yhä enemmän yhdessä tekemisen ja osallistumisen, sekä tutkivan ja luovan työskentelyn avulla. Pelit ovat yksi osa osallistavaa pedagogiikkaa. Pelillinen oppiminen voi lisätä oppijan kiinnostusta ja motivaatiota opittavaa asiaa kohtaan. Pelillisissä oppimiskokemuksissa voidaan hyödyntää myös uusia teknologioita.
Lisätty todellisuus tuo kiinnostavia mahdollisuuksia oppimiseen. Lisätty todellisuus lisää todellisen maailman näkymään kerroksen tietokoneella tuotettua tietoa. Tämä tieto voi olla esimerkiksi kuvia, ääntä, videoita tai tekstiä. Lisätyn todellisuuden avulla voidaan tuoda esille erityistä tietoa ympäristöstä jota ihmiset katselevat ja jossa he liikkuvat.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin lyhyesti oppimista erityisesti pellillisen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin lisätyn todellisuuden teknologiaan. Empiirisessä osassa selvitettiin asiantuntijahaastattelujen avulla lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia oppimisessa. Haastattelututkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen, miten lisättyä todellisuutta kannattaa hyödyntää oppimisen tukena. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mihin lisätty todellisuus soveltuu erityisen hyvin ja mitä lisäarvoa se tuo. Pääosassa oli asiantuntijoiden esille tuomat näkökulmat ja pohdinta näiden löydösten pohjalta.
Tutkimuksessa havaittiin, että lisätty todellisuus soveltuu hyvin ammatillisten taitojen oppimiseen. Se sopii erinomaisesti myös asioiden havainnollistamiseen. Asiat joita on vaikea tai jopa mahdotonta esittää perinteisin menetelmin voidaan saada esille lisätyn todellisuuden avulla.
Parhaimmillaan lisätyn todellisuuden hyödyntäminen oppimisessa voi tukea oppijan sisäistä motivaatiota. Lisätty todellisuus helpottaa vaikeiden asioiden hahmottamista ja avoin oppimisympäristö lisää oppijan kokemaa autonomian tunnetta. Toisaalta myös työpaikoilla tapahtuvassa ei-pelillisessä oppimisessa lisätty todellisuus voi helpottaa oppimista ja työskentelyä eri tavoin.
Ihminen oppii uusia asioita koko elämänsä ajan. Ihmiset oppivat eri tavoilla, ja myös yksilön oppiminen voi olla erilaista eri oppimistilanteissa. Tänä päivänä formaali oppiminen tapahtuu yhä enemmän yhdessä tekemisen ja osallistumisen, sekä tutkivan ja luovan työskentelyn avulla. Pelit ovat yksi osa osallistavaa pedagogiikkaa. Pelillinen oppiminen voi lisätä oppijan kiinnostusta ja motivaatiota opittavaa asiaa kohtaan. Pelillisissä oppimiskokemuksissa voidaan hyödyntää myös uusia teknologioita.
Lisätty todellisuus tuo kiinnostavia mahdollisuuksia oppimiseen. Lisätty todellisuus lisää todellisen maailman näkymään kerroksen tietokoneella tuotettua tietoa. Tämä tieto voi olla esimerkiksi kuvia, ääntä, videoita tai tekstiä. Lisätyn todellisuuden avulla voidaan tuoda esille erityistä tietoa ympäristöstä jota ihmiset katselevat ja jossa he liikkuvat.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin lyhyesti oppimista erityisesti pellillisen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin lisätyn todellisuuden teknologiaan. Empiirisessä osassa selvitettiin asiantuntijahaastattelujen avulla lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia oppimisessa. Haastattelututkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen, miten lisättyä todellisuutta kannattaa hyödyntää oppimisen tukena. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mihin lisätty todellisuus soveltuu erityisen hyvin ja mitä lisäarvoa se tuo. Pääosassa oli asiantuntijoiden esille tuomat näkökulmat ja pohdinta näiden löydösten pohjalta.
Tutkimuksessa havaittiin, että lisätty todellisuus soveltuu hyvin ammatillisten taitojen oppimiseen. Se sopii erinomaisesti myös asioiden havainnollistamiseen. Asiat joita on vaikea tai jopa mahdotonta esittää perinteisin menetelmin voidaan saada esille lisätyn todellisuuden avulla.
Parhaimmillaan lisätyn todellisuuden hyödyntäminen oppimisessa voi tukea oppijan sisäistä motivaatiota. Lisätty todellisuus helpottaa vaikeiden asioiden hahmottamista ja avoin oppimisympäristö lisää oppijan kokemaa autonomian tunnetta. Toisaalta myös työpaikoilla tapahtuvassa ei-pelillisessä oppimisessa lisätty todellisuus voi helpottaa oppimista ja työskentelyä eri tavoin.