AIKUISENA OPISKELU : kurjuutta vai ihanuutta?
Kirmanen, Sirpa; Sikanen, Satu (2017)
Kirmanen, Sirpa
Sikanen, Satu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017418
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin aikuisopiskelijan opintojen ja elämäntilanteen yhteensovittamista sekä sitä, mitkä seikat edistävät opintojen loppuunsaattamista. Mikä motivoi ja saa aikuisen uudelleen opiskelemaan? Onko oppilaitoksella ja opiskelijalla itsellään mahdollisuutta vaikuttaa opiskeluhyvinvointiin?
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kirjallisuuskatsaus, jossa etsittiin ajankohtaista tietoa tutkimusongelmasta. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyössä käytettiin kymmentä tutkimusta sekä artikkelia, jotka olivat vuosilta 2007–2014. Yksi artikkeleista oli englanninkielinen.
Aikuisopiskelija kohtaa opinnoissaan monia haasteita. Arki voi käydä raskaaksi, kun elämässä on monia yhteen sovitettavia asioita, esimerkkinä perhe, työ, talous sekä oman vapaa-ajan riittämättömyys. Aikuisopiskelija voi myös pelätä omien kykyjensä sekä aiempien tietojensa riittämättömyyttä. Useat asiat kuitenkin motivoivat aikuista opiskelemaan, esimerkiksi työn säilyttämisen mahdollisuus, työllistymisen parantaminen sekä itsensä kehittäminen.
Aikuisopiskelua on tutkittu jonkin verran yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa, mutta tutkimuksia on yllättävän vähän saatavilla. Tulevaisuudessa aikuisopiskelijoiden määrä luultavasti lisääntyy, sillä hankitaan uusia ammatteja sekä päivitetään jo olemassa olevia aiempia koulutuksia. Tästä syystä oppilaitokset voisivat muuttaa koulutuksia aikuisille paremmin sopiviksi. Esimerkiksi joustavilla opetusmetodeilla sekä riittävällä oppilaanohjauksella mahdollistetaan opintojen sujuva eteneminen. Opiskelijalta edellytetään tänä päivänä itseohjautuvuutta ja omien opiskelutaitojen kehittämistä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kirjallisuuskatsaus, jossa etsittiin ajankohtaista tietoa tutkimusongelmasta. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyössä käytettiin kymmentä tutkimusta sekä artikkelia, jotka olivat vuosilta 2007–2014. Yksi artikkeleista oli englanninkielinen.
Aikuisopiskelija kohtaa opinnoissaan monia haasteita. Arki voi käydä raskaaksi, kun elämässä on monia yhteen sovitettavia asioita, esimerkkinä perhe, työ, talous sekä oman vapaa-ajan riittämättömyys. Aikuisopiskelija voi myös pelätä omien kykyjensä sekä aiempien tietojensa riittämättömyyttä. Useat asiat kuitenkin motivoivat aikuista opiskelemaan, esimerkiksi työn säilyttämisen mahdollisuus, työllistymisen parantaminen sekä itsensä kehittäminen.
Aikuisopiskelua on tutkittu jonkin verran yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa, mutta tutkimuksia on yllättävän vähän saatavilla. Tulevaisuudessa aikuisopiskelijoiden määrä luultavasti lisääntyy, sillä hankitaan uusia ammatteja sekä päivitetään jo olemassa olevia aiempia koulutuksia. Tästä syystä oppilaitokset voisivat muuttaa koulutuksia aikuisille paremmin sopiviksi. Esimerkiksi joustavilla opetusmetodeilla sekä riittävällä oppilaanohjauksella mahdollistetaan opintojen sujuva eteneminen. Opiskelijalta edellytetään tänä päivänä itseohjautuvuutta ja omien opiskelutaitojen kehittämistä.