Kato mua! - Lapsilähtöisyyttä tutkimassa : Tutkimuskohteena Satulinnan päiväkoti
Koivula, Maija (2010)
Koivula, Maija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068210
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten lapsilähtöisyys toteutuu Satulinnan päiväkodissa. Tutkimuksen teoriaosassa keskityn käsittelemään varhaiskasvatusta ja lapsilähtöisyyttä. Keskeisenä tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää mitä Satulinnan päiväkodissa kasvattajat ajattelevat lapsilähtöisyyden tarkoittavan, mitä se on heidän mielestään Satulinnassa, miten he työssään edistävät lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen toteutumista, miten lapsen yksilöllisyys huomioidaan varhaiskasvatuksessa sekä miten tai mitkä asiat toimintaympäristössä ovat tukemassa ja edistämässä kasvattajia lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseen. Halusin tutkimuksessa selvittää myös sitä, miten he ovat omassa työssään tukemassa lasten välistä vuorovaikutusta sekä yleisesti mitä vuorovaikutus heille merkitsee arjen kasvatustyössä. Tutkimus on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen kohteena oli Halkosaaressa sijaitseva Satulinnan päiväkoti. Tutkimuksen toteutin teemahaastatteluna ja niitä tukemassa olivat tekemäni havainnoinnit.
Tutkimustulosten mukaan lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen tunnusmerkit toteutuvat Satulinnan päiväkodissa. Tutkimus osoitti, että kasvattajat ymmärtävät lapsilähtöisyyden merkityksen kasvatustyössään, lasten yksilöllisyys huomioidaan hyvin, lapsia kuunnellaan sekä vuorovaikutuksellinen ja rikastuttava toimintaympäristö ovat omalta osaltaan tukemassa kasvattajia lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.
Tutkimuksen keskeinen johtopäätös oli, että Satulinnan päiväkodissa toteutetaan lapsilähtöistä varhaiskasvatusta. Tärkeimpiä kehittämisen kohteita ja haasteita ovat lasten mahdollisuus vaikuttaa entistä enemmän hoitopäivien sisältöön sekä lasten kuunteleminen. Kiireettömän arjen ”luominen” on haaste myös Satulinnan päiväkodissa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, yksilöllisyys, vuorovaikutus
Tutkimustulosten mukaan lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen tunnusmerkit toteutuvat Satulinnan päiväkodissa. Tutkimus osoitti, että kasvattajat ymmärtävät lapsilähtöisyyden merkityksen kasvatustyössään, lasten yksilöllisyys huomioidaan hyvin, lapsia kuunnellaan sekä vuorovaikutuksellinen ja rikastuttava toimintaympäristö ovat omalta osaltaan tukemassa kasvattajia lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.
Tutkimuksen keskeinen johtopäätös oli, että Satulinnan päiväkodissa toteutetaan lapsilähtöistä varhaiskasvatusta. Tärkeimpiä kehittämisen kohteita ja haasteita ovat lasten mahdollisuus vaikuttaa entistä enemmän hoitopäivien sisältöön sekä lasten kuunteleminen. Kiireettömän arjen ”luominen” on haaste myös Satulinnan päiväkodissa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, yksilöllisyys, vuorovaikutus