Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ennaltaehkäisevää ohjausta? : asiakkaiden kokemuksia Ylöjärven kaupungin ohjaavasta perhetyöstä ja työn vaikuttavuudesta

Jutila, Sanna (2017)

 
Avaa tiedosto
Jutila_Sanna.pdf (2.934Mt)
Lataukset: 


Jutila, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017464
Tiivistelmä
Perheille suunnatuissa palveluissa ennaltaehkäisyä on pidetty tärkeänä, sillä sen on nähty säästävän kustannuksia ja vähentävän asiakkaan palvelutarpeen kasvua. Ennaltaehkäiseviä palveluita on pyritty vahvistamaan erilaisin toimin. Tavoitteena on, että palveluiden oikea-aikaisuudella ja vaikuttavuudella saadaan aikaan huomattavia säästöjä. Perhetyön tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arvioinnissa korostuu asiakaspalaute, sillä perhetyössä varsinaisia tuloksia ei saavuta työntekijä tai organisaatio vaan perhe itse.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Ylöjärven kaupungin ohjaavan perhetyön asiakastyytyväisyyskyselyä siten, että se antaa enemmän tietoa asiakkaiden kokemuksista ja työn vaikuttavuudesta palvelun ja palvelumuotojen kehittämisen pohjaksi. Lisäksi kyselyn avulla oli tarkoitus selvittää asiakkaiden kokemuksia saadusta palvelusta sekä siitä, miten ohjaava perhetyö on vaikuttanut asiakasperheiden elämään. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu ennaltaehkäisevän tuen, perhetyön ja vaikuttavuuden käsitteisiin.

Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineiston keräämiseen käytettiin sekä e-lomaketta että paperilomaketta. Kyselyssä oli laadullinen osuus, joka toteutettiin kyselyn avointen kysymysten avulla. Laadullisen aineiston avulla oli tarkoitus saada selville laajemmin asiakkaiden kokemuksia palvelusta ja palvelun vaikuttavuu-desta. Aineiston analysointiin käytettiin Tixcel-ohjelmaa. Laadullinen osuus analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Kyselyyn vastanneet (N=28) olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamansa palvelun nopeuteen, tuen määrään, palvelun sisältöön sekä ohjaavan perhetyön palvelumuotoihin. Vaikuttavimmiksi työmenetelmiksi vastaajat kokivat suorien ohjeiden ja neuvojen saamisen sekä perheen voimavarojen ja vahvuuksien tukemisen. Suurimmalla osalla vastaajista perheen tilanne oli muuttunut ohjaavan perhetyön palvelun myötä parempaan suuntaan. Muutoksissa nousi esiin neljä teemaa: vanhemman oman jaksamisen paraneminen, perheen sisäisen vuorovaikutuksen paraneminen, arjen rakenteen selkiytyminen sekä lapsen käytöksen muuttuminen. Vastaajat toivoivat ohjaavan perhetyön palveluiden tarjoamista entistä varhaisemmassa vaiheessa. Vastaajat korostivat palveluiden tiedottamisen merkitystä. Parempi tiedotus ohjaavan perhetyön palveluista ja systemaattinen ohjaus palveluihin takaisivat sen, että perheet uskaltaisivat ottaa apua vastaan entistä varhaisemmassa vaiheessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste