Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla
Mirano, Christel (2017)
Mirano, Christel
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017436
Tiivistelmä
Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan kaikkea tiedonkulkua ja vuorovaikutusta organisaation jäsenten välillä. Sillä mahdollistetaan yhteisten tavoitteiden saavuttaminen.
Organisaatiossa sisäisen viestinnän toimivuudella on suuri vaikutus menestykseen ja hyvin hoidettuna sisäinen viestintä motivoi ja sitouttaa työntekijöitä työyhteisöönsä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajaorganisaation sisäistä viestintää ja selvittää, mitkä asiat työntekijät kokevat tärkeiksi ja säilyttämisen arvoisiksi organisaation sisäisessä viestinnässä. Toimeksiantajana oli Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, joka on taiteen, kulttuurin ja luovuuden edistäjä Helsingissä. Helsingin kaupungin uudistumisen myötä organisaatio käy läpi suurta organisaatiomuutosta, ja muutoksen jälkeisen ajan sisäisen viestinnän toimivuuden tukemiseksi ja sen kehittämiseksi, kartoitetaan organisaation nykyistä sisäisen viestinnän tilannetta, tarkoituksena löytää nykyisistä käytänteistä ja toimintatavoista hyviä ja säilyttämisen arvoisia käytäntöjä. Hyviksi koettuja käytänteitä halutaan säilyttää, mutta haluttiin myös kartoituksen myötä selvittää, mitä mahdollisia puutteita kohdeorganisaation sisäisessä viestinnässä on ja sitä kautta, mitä kehitettävää on.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta käyttäen. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja tulosten analysointiin käytettiin Excel - ja IBM SPSS Statistics -ohjelmia. Kyselyn ajankohta oli toukokuu 2017.
Tässä opinnäytetyöraportissa käsitellään viitekehyksenä sisäistä viestintää, käydään läpi tutkimustuloksia ja esitellään muun muassa opinnäytetyön tekijän kehittämisehdotuksia ja jatkotutkimusehdotuksia kohdeorganisaatiolle.
Organisaatiossa sisäisen viestinnän toimivuudella on suuri vaikutus menestykseen ja hyvin hoidettuna sisäinen viestintä motivoi ja sitouttaa työntekijöitä työyhteisöönsä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajaorganisaation sisäistä viestintää ja selvittää, mitkä asiat työntekijät kokevat tärkeiksi ja säilyttämisen arvoisiksi organisaation sisäisessä viestinnässä. Toimeksiantajana oli Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, joka on taiteen, kulttuurin ja luovuuden edistäjä Helsingissä. Helsingin kaupungin uudistumisen myötä organisaatio käy läpi suurta organisaatiomuutosta, ja muutoksen jälkeisen ajan sisäisen viestinnän toimivuuden tukemiseksi ja sen kehittämiseksi, kartoitetaan organisaation nykyistä sisäisen viestinnän tilannetta, tarkoituksena löytää nykyisistä käytänteistä ja toimintatavoista hyviä ja säilyttämisen arvoisia käytäntöjä. Hyviksi koettuja käytänteitä halutaan säilyttää, mutta haluttiin myös kartoituksen myötä selvittää, mitä mahdollisia puutteita kohdeorganisaation sisäisessä viestinnässä on ja sitä kautta, mitä kehitettävää on.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta käyttäen. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja tulosten analysointiin käytettiin Excel - ja IBM SPSS Statistics -ohjelmia. Kyselyn ajankohta oli toukokuu 2017.
Tässä opinnäytetyöraportissa käsitellään viitekehyksenä sisäistä viestintää, käydään läpi tutkimustuloksia ja esitellään muun muassa opinnäytetyön tekijän kehittämisehdotuksia ja jatkotutkimusehdotuksia kohdeorganisaatiolle.