Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittäminen
Kallio, Hannele; Puhakka, Noora (2017)
Kallio, Hannele
Puhakka, Noora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117536
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkoti Kuperkeikan toimintakulttuurin nykytilaa analysoimalla henkilökunnalle tehdyn kyselyn vastauksia. Tavoitteena oli tuottaa tilaajalle tietoa asiakaslähtöisyyden ja osallistavien käytäntöjen toteutumisesta päiväkodin arjessa sekä kartoittaa henkilökunnan osaamista ja kehittämistarpeita. Nakkilan sivistystoimi on tilannut opinnäytetyön osana valtionavustuksella rahoitettua Kuperkeikka-hanketta, jonka tavoitteena oli varhaiskasvatuksen käytänteiden kehittäminen lapsilähtöisen toiminnan, huoltajien osallisuuden, päiväkodin toimintatapojen, vuorovaikutuksen sekä moniammatillisen yhteistyön osa-alueilla. Opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen. Valmis laadullinen tutkimusaineisto saatiin hankekoordinaattorilta lokakuussa 2016. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset raportoitiin tutkimuskysymyksittäin. Valmis työ toimitettiin tilaajalle marraskuussa 2017.
Tutkimustulosten perusteella päiväkodin toimintakulttuuri oli arvomaailmaltaan lapsilähtöinen ja lapsilähtöisyys oli kasvattajille myönteinen käsite. Lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa ilmeni siitä, että lapsia kuunnellaan ja ilmapiiri on lasten valintoja salliva. Erityislasten osallisuus oli päiväkodissa huomioitu ja mahdollistettu monin tavoin. Huoltajien osallisuus koettiin pääosin riittävänä. Lasten ja henkilökunnan välisen vuorovaikutuksen kuvattiin olevan avointa, lämmintä ja luottamuksellista. Pienryhmätoimintaa pidettiin hyödyllisenä työvälineenä ja ryhmäkoon nähtiin vaikuttavan vuorovaikutuksen laatuun. Leikki ilmeni oleellisena osana lapsilähtöistä ja osallistavaa toimintaa, vuorovaikutusta sekä lasten sosiaalisten taitojen kehittämistä. Moniammatillisuus näyttäytyi työyhteisön sisäisenä moniammatillisuutena. Henkilökunnalla on erilaisia erityisosaamisalueita, joita voidaan hyödyntää päiväkodin arjessa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että päiväkodin toimintakulttuurin kehittämisessä tulisi huomioida erityisesti lasten osallisuus toiminnan toteuttamisessa ja arvioinnissa. Henkilökunnalla oli hyvä käsitys erilaisista toimintatavoista, joilla voidaan tukea lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja osallisuutta. Henkilökunnan näkökulmasta keskeinen kehittämistarve oli saada työvälineitä arjen haastaviin vuorovaikutustilanteisiin. Henkilökunta toivoi myös lisää aikaa lasten yksilölliseen kohtaamiseen. Henkilökunnan yhtenäinen lapsilähtöisyyttä korostava arvomaailma luo hyvän pohjan yhteisön toimintakulttuurin kehittämiselle.
Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia, miten Kuperkeikka-hanke on vastannut päiväkodin toimintakulttuurin kehittämistarpeisiin. Jatkotutkimusta ajatellen tämän opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää loppuselvityksen mittarin rakentamisessa.
Tutkimustulosten perusteella päiväkodin toimintakulttuuri oli arvomaailmaltaan lapsilähtöinen ja lapsilähtöisyys oli kasvattajille myönteinen käsite. Lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa ilmeni siitä, että lapsia kuunnellaan ja ilmapiiri on lasten valintoja salliva. Erityislasten osallisuus oli päiväkodissa huomioitu ja mahdollistettu monin tavoin. Huoltajien osallisuus koettiin pääosin riittävänä. Lasten ja henkilökunnan välisen vuorovaikutuksen kuvattiin olevan avointa, lämmintä ja luottamuksellista. Pienryhmätoimintaa pidettiin hyödyllisenä työvälineenä ja ryhmäkoon nähtiin vaikuttavan vuorovaikutuksen laatuun. Leikki ilmeni oleellisena osana lapsilähtöistä ja osallistavaa toimintaa, vuorovaikutusta sekä lasten sosiaalisten taitojen kehittämistä. Moniammatillisuus näyttäytyi työyhteisön sisäisenä moniammatillisuutena. Henkilökunnalla on erilaisia erityisosaamisalueita, joita voidaan hyödyntää päiväkodin arjessa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että päiväkodin toimintakulttuurin kehittämisessä tulisi huomioida erityisesti lasten osallisuus toiminnan toteuttamisessa ja arvioinnissa. Henkilökunnalla oli hyvä käsitys erilaisista toimintatavoista, joilla voidaan tukea lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja osallisuutta. Henkilökunnan näkökulmasta keskeinen kehittämistarve oli saada työvälineitä arjen haastaviin vuorovaikutustilanteisiin. Henkilökunta toivoi myös lisää aikaa lasten yksilölliseen kohtaamiseen. Henkilökunnan yhtenäinen lapsilähtöisyyttä korostava arvomaailma luo hyvän pohjan yhteisön toimintakulttuurin kehittämiselle.
Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia, miten Kuperkeikka-hanke on vastannut päiväkodin toimintakulttuurin kehittämistarpeisiin. Jatkotutkimusta ajatellen tämän opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää loppuselvityksen mittarin rakentamisessa.