Tavarantoimittajan tarjoamien lisäarvopalveluiden tuomat hyödyt tilaajalle
Jauhiainen, Tommi (2017)
Jauhiainen, Tommi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117560
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin palveluntarjoajan tarjoamien lisäarvopalveluiden vaikutusta jälleenmyyvän organisaation liiketoimintaan. Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui toimeksiantajan halu selvittää lisäarvopalvelut käyttöönottaneiden yritysten saamat hyödyt käyttämistään palveluista. Toimeksiantajaa käsitellään nimellä yritys X.
Opinnäytetyön tavoite ja samalla tutkimusongelma on selvittää toimeksiantajalle asiakkaiden kokemat hyödyt tuottamistaan palveluista ja niiden tunnettavuudesta. Ennen tutkimuksen aloittamista toimeksiantaja määritteli tutkimuksen osa-alueiksi yleisimmät asiakkaiden käyttämät palvelut.
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Teoriaosassa käsitellään asiakassuhdetta, lisäarvopalveluita, palveluntuotantoa sekä hankintaa. Tutkimus toteutettiin sähköisellä asiakaskyselyllä. Tutkimuksen toteutuksessa hyödynnettiin Webropol–ohjelmaa. Kyselyssä kysyttiin ajankäyttöä sisälogistiikan eri osa-alueilla ennen ja jälkeen lisäarvopalveluiden käyttöönottoa. Tutkimuksen kyselyssä kysyttiin palveluntarjoajan asiakkaiden ajankäyttötottumuksia kuudella eri osa-alueella.
Tutkimuksessa oli mukana 114 yritystä, joista 24 vastasi kyselyyn. Tutkimuksen vastausprosentti oli 21 %.
Kyselyn tuloksista huomataan, että asiakkaat ovat saaneet lisäarvopalveluista merkittäviä hyötyjä. Pitää muistaa, että säästetyn ajan hyödyntäminen muihin toimintoihin riippuu yrityksestä. Kyselyllä onnistuttiin vastaamaan yrityksen X toimeksiantoon. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimusta ei voida välttämättä pitää yleispätevänä, koska vastauksia saatiin rajalliselta asiakaskunnalta.
Opinnäytetyön tavoite ja samalla tutkimusongelma on selvittää toimeksiantajalle asiakkaiden kokemat hyödyt tuottamistaan palveluista ja niiden tunnettavuudesta. Ennen tutkimuksen aloittamista toimeksiantaja määritteli tutkimuksen osa-alueiksi yleisimmät asiakkaiden käyttämät palvelut.
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Teoriaosassa käsitellään asiakassuhdetta, lisäarvopalveluita, palveluntuotantoa sekä hankintaa. Tutkimus toteutettiin sähköisellä asiakaskyselyllä. Tutkimuksen toteutuksessa hyödynnettiin Webropol–ohjelmaa. Kyselyssä kysyttiin ajankäyttöä sisälogistiikan eri osa-alueilla ennen ja jälkeen lisäarvopalveluiden käyttöönottoa. Tutkimuksen kyselyssä kysyttiin palveluntarjoajan asiakkaiden ajankäyttötottumuksia kuudella eri osa-alueella.
Tutkimuksessa oli mukana 114 yritystä, joista 24 vastasi kyselyyn. Tutkimuksen vastausprosentti oli 21 %.
Kyselyn tuloksista huomataan, että asiakkaat ovat saaneet lisäarvopalveluista merkittäviä hyötyjä. Pitää muistaa, että säästetyn ajan hyödyntäminen muihin toimintoihin riippuu yrityksestä. Kyselyllä onnistuttiin vastaamaan yrityksen X toimeksiantoon. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimusta ei voida välttämättä pitää yleispätevänä, koska vastauksia saatiin rajalliselta asiakaskunnalta.